Pontosan 10 évvel ezelőtt, 2008 május 19-én hajtotta végre szűzrepülését a Szuhoj Superjet 100 prototípusa.

Forrás: Szuhoj

A típus mintegy három évvel később, 2011 áprilisában állt forgalomba az Armavia flottájában. 2018 április végéig mindösszesen 159 példányt gyártottak a nem túl sikeresnek mondható SSJ 100-asból. A repülőgépekben nagy arányban alkalmaztak nyugati alkatrészeket, az 1,22 méter átmérőjű első ventilátorfokozattal renedlkező PowerJet SaM146 hajtóművet a Safran gyártja.

A maximum 108 utas szállítására képes típus legnagyobb üzemeltetője az Aeroflot, egyetlen európai uniós üzemeltetője pedig az ír CityJet.

Az SSJ 100 törzsének hossza 29,94 méter, szárnyfesztávja 27,8 méter, függőleges vezérsíkjának legmagasabb pontja a földtől mérve 10,28 méter. Az alapváltozat maximális felszállótömege 45,88 tonna, az LR változaté 49,45 tonna. Előbbi maximális hatótávolsága 3048 kilométer, míg az utóbbi, megnövelt hatótávú változat 4578 kilométeres utak megtételére is képes.

A típus két komolyabb balesetben érintett, mindkettő gyári prototípusokkal történt. 2012. május 9-én az indonéziai Jakarta közelében tartott bemutatórepülésen az egyik gyári tesztpéldány 37 utassal és nyolc fős személyzettel hegynek ütközött pilótahiba miatt, mindenki életét veszítette. 2013. júliusában egy másik tesztpéldány Izlandon végrehajtott tesztrepülések során szintén pilótahiba miatt egy egy hajtóművel végrehajtott átstartolás közben behúzott futóművekkel a futópályának csapódott.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Még több érdekes információ, hír a típussal kapcsolatban korábbi cikkeinkben olvasható!