A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint mintegy 2,5 milliárd eurós bevételkiesést okoztak a 2015-2016-os európai terrortámadások a légicégeknek.

A 260 légitársaságot tömörítő, montreali kereskedelmi szervezet lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a témában végzett tanulmányuk kimutatta, az utasforgalom 1,6 százalékkal zuhant vissza az támadások után, bár ez a hatás ideiglenesnek bizonyult, 2016 júniusára már ismét a támadások előtti mértékben bővült az utasforgalom.

Nem sokkal később a bővülési ráta meg is haladta a támadások előtti szintet, mivel a globális és helyi gazdasági fejlődés képes volt támogatni a turizmus fejlődését, de nem elhanyagolható az alacsonyabb viteldíjak stimuláló hatása is.

 | © AIRportal.hu


Mindez azonban leginkább csak az európán belüli utazásokra igaz, az Ázsiába irányuló forgalomra már egyáltalán nem. Az IATA szerint az ázsiai piacokat egyébként is könnyebben megrázzák a hasonló események, és a normalizálódás is több ideig tart. Olyannyira, hogy az adatok szerint ezeken az útvonalakon a mai napig nem tért vissza a 2015 novembere előtti szintre a forgalom bővülésének mértéke.

A 2016-os évben a szektor értékesített utaskilométerben számolva 7,4 százalékkal növekedett, ugyanakkor az IATA becslése szerint a terrortámadások nélkül a bővülés mértéke 0,4 százalékponttal magasabb lett volna. Megjegyezték, hogy a világ utasforgalmából az európai cégek nemzetközi forgalma 24 százalékot tesz ki.

A szövetség párhuzamot vont a 2003-as SARS-vírus okozta forgalomcsökkenéssel, valamint a 2010-es, izlandi vulkáni hamu miatti visszaeséssel is, és megállapította, hogy a légi utazásra való igény általában rendkívül ellenálló, és csak rövidtávon képesek a sokkoló események befolyásolni.

Kiemelték ugyanakkor, hogy ellenpélda is van erre, például a szeptember 11-i események, a dotcom lufi, vagy a 2008-as gazdasági világválság. Ezeknek elhúzódó hatásuk volt a légiközlekedésre.

MEGOSZTÁS