A régóta húzódó Airbus-Boeing vita újabb állomásához érkezett: a Kereskedelmi Világszervezet, a WTO egyik döntőbírósága Genfben kimondta, hogy a Boeing 777X-projekttel kapcsolatban Washington szövetségi állam által nyújtott adókedvezmény tiltott támogatásnak minősül.

Miután nemrég az Airbus ellen ítélt, a Kereskedelmi Világszervezet, a WTO a napokban egy genfi döntőbíráskodáson kimondta, hogy a Boeing is tiltott állami támogatást kapott.

Ismert, az Airbus és a Boeing mintegy tizenkét éve pereskedik egymással, kölcsönösen törvénytelen állami szubvenciókkal vádolva a másik felet. Az aero.de cikke emlékeztet arra, hogy a harc akkor kezdődött, amikor 2004-ben az Egyesült Államok felmondta az Európai Unióval 1992-ben a szubvencióról kötött egyezményt, és a WTO-hoz fordult.

A WTO mostani határozata szerint a 777X-programmal kapcsolatban Washington állam a jövőbeni gyártáshoz csökkentett vállalkozási adót biztosított a Boeing-üzemnek. Ez a nemzetközi előírások szerint a tiltott állami támogatások körébe tartozik.

Az Airbus „megsemmisítő, történelmi” döntésnek nevezte, a Boeing azonban azt hangsúlyozta, hogy az Európai Unió – amely benyújtotta a keresetet – követeléseinek nagy részét nem fogadta el a WTO.

Cecilia Malström EU-biztos a döntés után azt nyilatkozta: az unió elvárja, hogy az Egyesült Államok záros határidőn belül megszüntesse ezt a szubvenciót. Az EU szerint ez az adókönnyítés 2040-ig összesen 5,7 milliárd USA-dollár illegális támogatást jelent.

A Boeing szerint azonban a „jövőbeni kedvezmény” nem több, mint évente 50 millió USA-dollár, egy szóvivőjük szerint az EU és az Egyesült Államok is fellebbez majd az ügyben.

A több mint egy évtizedes Airbus-Boeing csatában legutóbb szeptemberben hozott döntést a WTO, tiltott állami támogatást állapítva meg, amellyel az EU segítette az Airbus-gyárat. Az unió fellebbezett.

A jövő év elején a WTO az EU egy másik Boeing elleni beadványáról is várhatóan döntést hoz majd.

Az Airbus részéről Fabrice Brégier nemrég azt mondta, hogy az Egyesült Államok által a 777X-programnak és a 787-esekre adott támogatása az európai gyártónak mintegy 95 milliárd USA-dollár kárt okozott az elmúlt években, a meghiúsult eladások miatt.

Az Airbus-főnök Tom Enders más hangot ütött meg: szerinte megoldást kell találni, mert a WTO előtti pereskedés a múltról szól már, hiszen tizenkét éve zajlik az ügy, és ebből senki más nem profitál, csak az ügyvédek.

Szerinte az egyetlen kiút, hogy világszerte megállapítják a légiipar támogatásának kereteit. Máskülönben egyes államok azt a következtetést vonhatják le, hogy a saját légiiparuk szubvencionálása nem üldözendő.

Az Airbus A321neo tesztpéldánya Budapesten. Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Az Airbus A321neo tesztpéldánya Budapesten. Fotó: AIRportal.hu