Az A320neo típuscsalád hajtóműgondjai ellenére sikerült hoznia a tavalyi szintet a repülőgép-átadások terén az Airbusnak 2018 első fél évében, a megrendelések néhány darabbal meg is haladták a tavalyi számokat. A vállalat bár számos kihívást, és külső nehezítő tényezőt lát maga előtt, a Brexit, az USA-Kína, USA-EU között kibontakozó kereskedelmi háború miatt, optimista a jövőt tekintve.

Az Airbus felsővezetői, B-J: Guillame Faury, az Airbus kereskedelmi divíziójának elnöke, Tom Enders az Airbus elnök-vezérigazgatója és Eric Schulz, az Airbus kereskedelmi repülőgépeinek marketingjéért és értékesítésért felelős vezetője. (Fotó: AIRportal.hu)

Az idei év egyik legfontosabb légiipari eseményét, a Farnborough Air Show-t megelőzően Londonban értékelte első féléves teljesítményét az Airbus. A vállalat vezetői beszámoltak a következő időszak kihívásairól és a légiipari piac 20 éven belül várható növekedési trendjeiről is.

Tom Enders beszédében kiemelte a megállapodások nélküli ún. hard-Brexit és az USA-Kína, USA-EU között kibontakozó kereskedelmi háború veszélyeit, előbbi okozta potenciális károkra az Airbus már korábban is felhívta a figyelmet. Kijelentette, az Airbus nem blöffölt figyelmeztetésével, miszerint bezárják gyáraikat az Egyesült Királyságban megállapodás nélküli brexit esetén. Az elnök-vezérigazgató megemlékezett az Airbus – Bombardier megállapodásról, mely július elején lépett életbe. A két típus Arbusosított festését és új tipusjelzeseit július 10-én, kedden mutatják be Toulouse-ban. (Az AIRportal arról az eseményről is a helyszínről tudósít.)

Tom Enders kiemelte a digitalizáció fontosságát a vállalat minden divíziójának életében. Az új technológiák széleskörű alkalmazásával a következő évtizedben nem csak a vállalat működését kívánják hatékonyabbá tenni, de a digitális- és automatizálási technológiák a gyártósorok működésében is jelentős szerepet kapnak. Enélkül ugyanis a gyorsuló keresletet nem lennének képesek kiszolgálni, valamint a gyártás költségeit leszorítani.

Közel 37.400 repülőgépre lesz szükség a következő húsz évben

A hosszú távú kilátások tekintetében az Airbus továbbra is azt várja, hogy a világ utasszállító flottája 20 éven belül több mint a duplájára, 48 ezer repülőgépesre nő.

Az utasforgalom minden évben 4,4%-kal haladja majd meg az előző évit, ez az Airbus szerint 37.390 darab utas és áruszállító repülőgépre generál keresletet 2037-ig.

Ebből 26.540 darab repülőgép szolgálja majd a világ kereskedelmi repülőgépflottájának bővülését, 10.850 új, és üzemanyag takarékosabb darab pedig a kiöregedő repülőgépeket helyettesíti.

A tavalyi előrejelzéshez képest 2500 darabbal több repülőgépre jelez előre keresletet az Airbus.
Forrás: Airbus

Eric Schulz a kereskedelmi repülőgépek divízió marketing és értékesítési főnöke kiemelte, hogy a világ légiforgalmának súlypontja egyre inkább keletre tolódik.

Míg az elmúlt években a legfontosabb forgalmi tengelyek Európa és az USA között voltak, a fejlődő országokban (első sorban Ázsiában) hatalmas növekedést várnak a légiközlekedés terén. A növekvő populációból egyre többen és több alkalommal tudnak majd repülőgéppel utazni.

A piac változásához alkalmazkodva az Airbus négy új szegmensbe, S, M, L, XL kategóriákba sorolta a repülőgéptípusait az utasférőhelyek száma és a hatótávolság alapján.

A legkisebb kategóriába a maximum 230 utas szállítására képes, 3000 tengeri mérföld hatótávolságú típusok tartoznak. A közepes, M kategóriába a 300 üléses és 5000 mérföldes hatótávolságú, a nagy, L kategóriába a 350 üléses és 10000 mérföldes hatótávolságú, az XL kategóriába pedig a legalább 350 üléses és 10000 mérföldes hatótávolságú típusokat sorolta a gyártó.

A 2037-ig tartó húsz éves időszakban az S kategóriában 28.550, az M kategóriában 5.480, az L kategóriában 1.760, az XL kategóriában 1.590 darab repülőgépre lát keresletet az európai gyártó.

Az Airbus típusai az új besorolás szerint. Érdekesség, hogy a legnagyobb, XL kategóriába került az A350-1000 az A380-as mellé, az közepes szegmenst az A321LR és az A330-800neo típussal kívánja kiszolgálni a gyártó. (Forrás: Airbus)

Schulz kijelentette, hogy bár nagy várakozások vannak a piacon a közepes méretű és közepes hatótávolságú (NMA) repülőgéptípusokkal szemben, az Airbusnak már most meg van a válasza az ügyfelek igényeire ebben a szegmensben az A321neo/A321LR és az A330neo típusokkal. Kiemelte, hogy a két típusnak a piac közepének nevezett szegmensben a jelenlegi megrendelésállományt tekintve 88%-os piacrészesedése van.

Az Airbus magabiztosságát az is növeli, hogy az alacsony üzemeltetési költségű, keskenytörzsű A321LR típussal a világ légiforgalmából egyre nagyobb piacrészt kihasító low-cost, vagy ultra low-cost légitársaságok kisebb kockázattal tesztelhetnek új piacokat, várospárokat. Amennyiben nagyobb férőhelyre, vagy esetleg belly-cargo kapacitásra is szükség van, a szintén az M kategóriába sorolt A330-800neo ideális választás lehet.

Az Airbus rendelésállományát tekintve a teljes, legalább 100 utas szállítására képes kereskedelmi repülőgépek piacának 54%-át birtokolja. Az XL szegmens kivételével, ahol a megrendelések 35%-át tudhatják magukénak, az összes többi szegmensben piacvezetőnek számítanak.

Az Airbus piacrésze a világ repülőgépeinek megrendelésállományából, az európai gyártó új klasszifikációja szerint. (Forrás: Airbus)

Kihívásokkal teli első féléven van túl az Airbus

Guillaume Faury, az Airbus kereskedelmi repülőgép divíziójának vezetője elmondta, hogy 18 darab A330-ast adtak át az első félévben.

Az idei év az A330 típus esetében az új generációs neó-ra történő átállásról szól. Az A330neo típus kereskedelmi forgalomba állításához szükséges, valamint ETOPS engedélyek megszerzése rövid időn belül várható. A jelenleg zajló, több kontinenst érintő demó-repülések alkalmával nagyon jó visszajelzéseket kaptak az A330neo típusról a vásárlóktól.

Forrás: Airbus

Az A350-es típuscsaládból összesen 40 példányt adott át az Airbus 2018 első félévében, köztük az első, hosszabb törzsű A350-1000-est a Qatar Airwas részére. Ez tízzel több mint tavalyi év azonos időszakában. Az év végére már tíz darab A350-es átadását tervezik havonta, a gyártás felpörgetése a tervek szerint halad.

Az ügyfelek rendkívül elégedettek az A350-es típus teljesítményével és minőségével, a típus megbízhatósági mutatója 99.1% felett van.

Az A380-as típusból hat darabot gyártottak le az első félévben, év végéig még egyszer ennyi átadását tervezik. Az óriásgép gyártási rátája tehát 12-re csökken idén a tavalyi 15-ről a korábban közölt terveknek megfelelően. 2020-ra évi 6 darabra csökken a gyártás, a típus életben tartása és a gyártósor 2020-as évek közepéig történő fenntartása érdekében, melyet az Emirates év eleji 36 darabos rendelése tett lehetővé.

Az Airbus továbbra is bizakodó a típus hosszútávú jövőjét illetően, az utasok kedvelik az óriásgépet és bíznak abban, hogy a piaci kereslet is fellendül a típus iránt a következő időszakban.

Fotó: AIRportal.hu

A keskenytörzsű A320/A320neo család Faury kiemelte, hogy az új generációs hajtóművek problémái és elsősorban a Pratt & Whitney Geared Turbofan hajtóműveinek technikai gondjai miatt az első félévben rendkívüli nehézségekkel szembesültek, de júniusban kiemelkedően sok repülőgépet sikerült átadni.

Májusban több mint száz legyártott A320neo várakozott hajtóművek nélkül az Airbus gyáraiban,
ezt június végére 86 darabra sikerült csökkenteni.

A keskenytörzsű gyártási kapacitást jövő évre havonta 60 darab fölé kívánják emelni, hosszabb távon pedig dolgoznak a beszállítókkal annak lehetőségein, hogy ezt még tovább, havi 70 darabra tudják növelni.

2018 első félévében sikerült hozni a tavalyi teljesítményt

Tíz darab A350-900 és tíz darab A330neo repülőgép megrendelését hozta nyilvánosságra az Airbus az első féléves eredményeinek közzétételekor. Mindkét megrendelés egyelőre magát megnevezni nem kívánó vásárlótól érkezett.

A repülőgépgyártó első félévi szélestörzsű eladásaihoz a Turkish Airlines, szintén júniusban megkötött 25 darab A350-900-asra szóló megrendelése is hozzájárult. Az Airbus A350-es típusra szóló rendelésállománya 882, az A330neóé pedig 224 darabra növekedett ezekkel a szerződésekkel együtt. Az IAG pedig a LEVEL diszkont légitársaság számára rendelt további két hagyományos hajtóművekkel felszerelt A330-ast.

Forrás: Airbus

Júniusban szintén egy magát megnevezni nem kívánó vásárló rendelt húsz darab A320neo repülőgépet, és amint korábban megírtuk, a görög Aegean írt alá harminc darab A320neo-családba tartozó repülőgépre.

Az Airbus nettó megrendelésállománya (a lemondásokat és módosításokat kalkulálva) az első félévben 206 darab volt, három darabbal haladta meg az előző év azonos időszakában elért eredményt.

A repülőgép-átadások terén az Airbus három darabbal a tavaly elért szám alatt teljesített, összesen 303 darab repülőgépet adtak át 2018 első félévében.