A légiforgalmi irányítás privatizálását kérik Donald Trump elnöktől az amerikai légitársaságok és a szakszervezeteik, hogy felgyorsítsák a szektor modernizációját.

A HungaroControl irányítóterme. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A HungaroControl irányítóterme. (Fotó: AIRportal.hu)

Egy wichitai helyi lap írt arról, hogy a korábban is forszírozott privatizációs eljárást megindítást most már az új kormányzattól is érik a légitársaságok, és ezzel egy 60 éves status quo változhatna meg. A kormányzati képviselők azonban a lap szerint nem adtak választ arra, hogy támogatnák-e a folyamatot.

Az ügy ellenzői többségében demokrata szenátorok, de szép számmal akad köztük republikánus is, Elaine Chao közlekedési miniszter szerint viszont akkora súlyú ügyről van szó, amely teljes nemzeti konszenzust kíván.

Az ellenzők között vannak a kisgépes szektor résztvevői, illetve kis repülőterek üzemeltetői, akik attól tartanak, hogy egy profitorientált magánvállalkozás negatívan befolyásolhatja a kis repterek üzletmenetét azzal, hogy megemelik a szolgáltatás árát.

A folyamatnak viszont a légitársaságok szerint mindenképpen el kell indulnia, mert úgy látják, a feladat mostani ellátója, a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) nem képes arra, hogy belátható időn belül véghezvigye a régóta halogatott technológiaváltást. Ennek lényege, hogy a mostani, földi radarok jelein alapuló légiforgalmi irányítást egy műholdalapú szoftverre cserélnék. A támogatók szerint a folyamatot egy nem állami szereplő sokkal gyorsabban végre tudná hajtani.

Földi radar, slejfnis rendszer

Még nyáron a The Economist foglalkozott azzal, hogy a kongresszusi döntés elhalasztása miatt jelentős csúszásba kerülhet az Egyesült Államok rendkívül elavult légiforgalmi irányító rendszerének cseréje.

Korábbi tervek szerint a légiforgalmi irányítást kvázi-privatizációval kivették volna a Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC) kezeiből és egy független, önfinanszírozó, non-profit szervezetet hoztak volna létre, amely a légitársaságoktól szerzett bevételből gazdálkodhatna. Ebből a bevételből megoldható lenne az új rendszer telepítése a nélkül, hogy a Kongresszussal kellene csatázni, de a Képviselőházban nem kapott kétpárti támogatást a kezdeményezés. Ellenzői tartanak a privatizáció hatásaitól.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu


Az amerikai földi radarokat még a Kennedy-érában telepítették, a gépek útvonala tele van töréspontokkal, és a rendszereknek 12 másodperc kell, hogy frissítsék a radarernyőt, ezért is használnak 5 mérföldes horizontális elkülönítést. Ennél is aggasztóbb, hogy a technológia miatt egyes alacsonyan repülő gépeket egyszerűen elvesztenek az irányítók a radarernyőkről, mert a gépek például hegy mögé, árnyékba kerülnek, sőt, az irányítók még a jól bevált, de elavult slejfnis rendszert használják.

Az FAA korábban azt nyilatkozta, hogy 2020-ra minden Amerikában repülő gépen kell lennie ADS-B transzpondernek, az irányító szoftver modernizációnak pedig 2025-ig be kell fejeződnie. A halogatással viszont a The Wall Street Journal szerint egy évtizedet is csúszhat a kivitelezés.