Egy milliárd dolláros hajtómű szállítási szerződést készül kötni a Pratt&Whitney-vel az United Aircraft Corporation. Az orosz vállalat a legújabb sugárhajtású utasszállító repülőgépe, az Irkut MS-21-es számára rendel hajtóműveket – adta hírül a RIA Novosti orosz hírügynökség.

Várhatóan május közepén kerül véglegesítésre az a nagy volumenű hajtómű rendelési szerződés, amelyet az United Aircraft Corporation (UAC) és a Pratt&Whitney készülnek aláírni. Az orosz vállalat a legújabb, Irkut MS-21 típusú utasszállító repülőgépéhez választotta a neves amerikai gyár hajtóműveit.

A RIA Novosti hírügynökség információi szerint az 1.1 milliárd dolláros összértékű szerződés aláírására május 15-én, vagy 16-án kerülhet sor. A két vállalat között létrejövő kontraktus aláírója az orosz fél részéről az United Aircraft Corporation hajtóműgyártó leányvállalata, az ODC lesz.

Az orosz piacra szánt MS-21 változathoz az Aviadvigatel PD-14 típusú hajtóműveit kínálják.

A tárgyalások jelenleg 100 darab PW1400G típusú hajtómű rendeléséről szólnak, amelyek szállításai 2016-ban vehetik kezdetüket. Orosz források szerint az sem kizárható, hogy a két vállalat közös hajtóműgyártásba kezd az ellátás helyi biztosítása érdekében. Az Irkut MS-21-es programot vezető UAC és a hajtóművekkel foglalkozó ODC megerősítette a hírt miszerint tárgyalások folynak a Pratt&Whitney-vel, ugyanakkor az amerikai vállalat egyelőre nem kívánt nyilatkozni az üggyel kapcsolatban.

Az Irkut MS-21-es először egy méretarányos modell formájában a 2010-es farnboroughi nemzetközi légi szalonon mutatkozott be a nagyközönség előtt. A kis-, és közepes hatótávra tervezett keskenytörzsű típus meghajtásáról két a szárny alatt elhelyezett sugárhajtómű gondoskodik. A tervek szerint háromféle típusváltozatban (MS-21-200/300/400) épülő repülőgép 150-212 utas szállítására lesz alkalmas, de a kereslet függvényében egy 230 utasüléses változattal is kész előállni a gyártó. Az ígéretek szerint a típus kategóriájának egyik legtágasabb és komfortosabb fedélzetét fogja kínálni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A két személyes pilótafülke teljesen digitalizált. A rendszerek működtetésében öt nagyméretű színes kijelző segíti a hajózókat, akik az Airbushoz hasonló joystick vezérlőegységgel irányíthatják a repülőgépet. A fly-by-wire rendszerekkel működő pilótafülke igény szerint HUD kijelzőkkel (Head-up Display) is felszerelhető.

Az Irkut MS-21-es szárnyai a legújabb trendnek megfelelően kompozit anyagokból fognak készülni. A szárnyak fejlesztésére és gyártására 2008-ban kötöttek együttműködési megállapodást a Sukhoi Civil Aircraft Company-vel. Oleg Demchenko, az Irkut tervezőiroda vezetője 2008-ban úgy nyilatkozott, hogy a típus 10-15%-kal lesz költséghatékonyabb, mint a konkurens Airbus, illetőleg Boeing típusok. 20%-kal alacsonyabb üzemeltetési költségeket és 15%-kal alacsonyabb üzemanyag fogyasztást ígért az Airbus A320-ashoz képest.

Az MS-21-es programot 2007 augusztusában hagyta jóvá az UAC igazgatótanácsa. A fejlesztésben az orosz Irkut és Jakovlev tervezőirodák vesznek részt. A típus első felszállását 2016-ra tervezik. Az orosz piacon a Tupoljev Tu-154-esek, valamint Tu-204-esek alternatívájaként kínált MS-21-es szolgálatba állása 2017-ben várható.

A típus eddigi legjelentősebb önálló, légitársasági megrendelője az Aeroflot, amely 50 Irkut MS-21-esre jelentette be igényét az orosz gyártónál. Nemzetközi kitekintésben egyelőre csak a Ryanair mutatott csekélyebb érdeklődést a legalább 200 utas szállítására alkalmas változat iránt. Az ír low-cost légitársaság érdeklődése viszont az utóbbi időben a kínai konkurens, a Comac C919-es felé fordult.


Irkut MS-21 típusbemutató (Forrás: AEXvideo’s YouTube Channel)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!