Kisebb vihart kavart az Airbus alkalmazottainak körében, hogy a gyáriak az első megrendelő, a Qatar Airways színeire készülnek festeni a berepülési program negyedik A350XWB gépét. Az Airbus azonban nem lát kivetni valót benne, így várhatóan már 2014 elején lesz egy A350-es, amely a katari légitársaság színeit viseli.

Igaz, az előzetes információk szerint a negyedik gyári számú (MSN4) Airbus A350-900XWB csak részben, az orrtól a törzs körülbelül feléig tartó részen, beleértve a hajtóművek gondoláit is áttűnéssel kapná meg a Qatar Airways festését – a gyár egyes munkatársainak körében mégis nem tetszést váltott ki az ötlet.

Az ügy akkor nyert szélesebb körű publicitást, amikor az egyik ellenző egy toulouse-i újság, a Le Depeche számára október elején eljuttatott levélben fejezte ki tiltakozását, amelyben maga és kollégái nevében elítéli a Qatar Airways Airbusra gyakorolt ilyetén befolyását.

Sokan nem értik viszont az elutasítást, mivel nem ez lenne az első alkalom, hogy egy prototípust a legfontosabb megrendelő(k) festésével, vagy emblémájával lássanak el. Az Airbus maga is sietett leszögezni, hogy ez egy bevett szponzorációs forma az indító légitársaságok esetében.

Hasonlóképp jártak el például 31 évvel ezelőtt is, amikor 1982-ben az A310-es prototípust (F-WZLH) a két első megrendelő, a Lufthansa és a Swissair festésével látták el. A gép az egyik oldalán a német, míg a másikon a svájci légitársaságot hirdette bemutató útjai során.

A mostani tervek szerint ráadásul az A350-es nem is teljes egészében lenne Qatar színű. A törzs hátsó részén, illetőleg vezérsíkján az Airbus házi festése szerepelne és vélhetőleg fog is szerepelni az eredeti terveknek megfelelően, különösen, ha az már a légitársaság szigorú vezérigazgatójával, Akbar Al Baker úrral is egyeztetve lett.

Az Airbus A350XWB és A380 gépeinek szeptemberi kötelékrepülése. A380-asa is lesz a Qatarnak, az első jövőre érkezik a flottába. (Fotó: Airbus)


Az MSN4-es festését várhatóan 2014 elején készítik el, így az első sorozatgyártású példányok második félévre tervezett átadását megelőzően már lesz olyan A350XWB, amely az indító légitársaságra hívja fel a figyelmet.

Még, ha nem is lenne precedens a prototípusok ilyen festésmódjára, akkor is önmagáért beszélő adat, hogy a Qatar Airwaysnek nem kevesebb mint 80 darab A350XWB típusra van rendelése, amellyel első vevőként már a kezdetek kezdetén több milliárdos bizalmat szavazott az Airbus kompozit építésű szélestörzsű gépének programjához.

Az A350XWB típuscsaládot háromféle törzshossz kivitelben kínálja az Airbus. Az elsőként forgalomba álló a szóban forgó A350-900XWB lesz, amelynek legelső repülőképes példánya (MSN1) idén júniusban, 14-én teljesítette első felszállását.

A 2500 órás berepülési és tanúsító program elvégzéséhez az Airbus összesen öt darab A350-est épít. Aktuális állás szerint ezek közül már kettő, az MSN1-es és az MSN3-as vesz részt az előírt feladatok végrehajtásában.

MEGOSZTÁS