Épp, hogy megnyugodtak a kedélyek az amerikai és öböl-menti légitársaságok között, az American Airlines vezetője szerint valaki már megint tisztességtelenül kezdett el játszani.

Doug Parker a Skift szerint erről egy iparági rendezvényen beszélt, négy hónappal azok után az Egyesült Államok megállapodott Katarral és az Egyesült Arab Emírségekkel a különbözőségekről.

Parker nem nevezte meg a légitársaságot, annyit mondott, hogy a versenytársuk megkerüli az ötödik szabadságjog alatt indított járatok tiltásáról szóló megállapodást. Ebből viszont nem nehéz kitalálni, hogy a Qatar Airways-ről beszél, mivel a 49 százalékban általuk tulajdonolt, és az ő gépeiket használó Air Italy Airbus A330-asokkal repül Milánóból Miamiba és New Yorkba, de további bővítéseket terveznek.

Parker szerint azért nem fair, amit a Qatar Airways csinál az Air Italy-val, mert utóbbi légitársaság Olaszországban van bejegyezve, így meg tudja kerülni a kormányközi megállapodást és emellett pénzzel és vagyontárgyakkal partnerét. A vezérigazgató szerint ez nem csak velük, hanem az Emirates-el szemben is tisztességtelen viselkedés.

A képletet tovább bonyolítja, hogy az American Airlines partneri viszonyban van a British Airways-zel és az Iberiával, amelyek anyavállalatában, az International Airlines Groupban (IAG) a Qatarnak 20 százalékos részesedése van.

Az Emirates előtt is megnyílt a lehetőség, hogy több A380-as járatot indítson Dél-Amerikába (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Tim Clark, az Emirates vezérigazgatója a Skift szerint korábban azt mondta, szó sincs arról, hogy bármilyen szóbeli, vagy írásbeli megállapodás született volna. Azt mondta, egyébként sem az ő üzleti modelljük az ötödik szabadságjogon alapuló járatok üzemeltetése, de tovább vizsgálják az Európa és Egyesült Államok közti lehetőségeket. Hozzátette: sokszor a repülőterek keresik meg őket, hogy indítsanak járatot, mert szükség lenne rá.

Májusban az American, a Delta, a United, a Qatar Airways, az Emirates és az Etihad megállapodott abban, hogy gazdálkodásuk átláthatóbb lesz és minden évben a nemzetközi sztenderdeknek megfelelő eredmény-kimutatást tesznek közzé. Parker szerint emellett megegyeztek abban is, hogy nem indítanak több olyan járatot az ötödik szabadságjog intézményének használatával, amelyek közbenső európai megállóval jutnak el az Egyesült Államokba.