A Boeing átadta az első, az amerikai gyártó átalakítási programjának keretében elkészült Boeing 737-800 “Boeing Converted Freighter” (BCF) repülőgépet.

Forrás: Boeing

Az első utasszállítóból áruszállító repülőgéppé átalakított NG-sorozatú, hosszabb törzsű repülőgép tulajdonosa a GE Capital Aviation Services (GECAS) lízingcég, üzemeltetője pedig az európai West Atlantic áruszállító légitársaság lett.

A légitársaság összesen négy darab Boeing 737-800BCF-et állít forgalomba a következő 11 hónap során a tervek szerint.

A típus 23,9 tonna árut képes szállítani akár 3750 kilométeres távolságra,
azaz több árut és messzebbre tud fuvarozni a korábbi generációs hasonló kategóriájú áruszállító repülőgépeknél. Ennek köszönhetően az üzemeltetők új útvonalakat nyithatnak meg és új piacokra léphetnek be.

A Boeing 2016 elején indította el a 737-800BCF programot. A 737-800 BCF-ben 12 konténerpozíciót alakítottak ki a 141,5 köbméteres rakodótérben. Az átalakítás során nagyobb ajtókat és a konténereket kezelő rendszert telepítettek, valamint négy fő nem hajózó személyzetnek is biztosítottak férőhelyet a fedélzeten.

Nagy üzlet a kiöregedett utasszállítók cargogéppé alakítása

A Boeing mellett az amerikai AEI (Aeronautical Engineers Inc.) és az izraeli Bedek (Israel Aerospace Industries) is dolgozik a saját Boeing 737NG konverziós programján.

Tavaly szeptemberben készült el az első áruszállító repülőgéppé átalakított szintén NG-sorozatú, de rövidebb törzsű Boeing 737-700-as változat, melyet az Alaska Air Cargo üzemeltet. A gépet Tel Avivban alakította át az Israel Aerospace Industries, a munkálatok mintegy 19 hónapot vettek igénybe.

Az AEI által átalakított első Boeing 737-800SF első példányát – mint korábban megírtuk – várhatóan idén veheti át az Ethiopian Cargo.

Mindeközben a rivális európai gyártó is gőzerővel dolgozik az A320 és A321 típusok utasszállítóból cargo repülőgéppé alakításán. Amint arról korábban beszámoltunk, elindul a német EFW (Elbe Flugzeugwerke) Airbus A321-esen alapuló, 14 palettás A321P2F átalakítási programja.

A szingapúri ST Aerospace és az Airbus közös leányvállalataként működő cég tíz Airbus A321-200-as áruszállítóvá alakítására kapott megrendelést a luxemburgi Vallair Solutions cégtől. Az Airbus szándéka szerint az A321P2F a kiöregedő Boeing 757F gépekkel szemben kínál majd alternatívát, az A320P2F pedig a 737-400F típust válthatja.

Amint arról korábban beszámoltunk, a Boeing előrejelzése szerint a világgazdaság fellendülésével bővülni fog az áruszállító repülőgépek iránti kereslet és a forgalom is. A gyártó jelenleg úgy látja, hogy 2035-ig 930 új és 1440 átalakított áruszállító gépre lesz szüksége a világnak.