Meghatározó mérföldkőhöz érkezett az Airbus A380-as típustörténete. Az európai repülőgépgyár az üzemeltető Malaysia Airlinesszal közösen ünnepelte a századik A380-as átadását.

2005-ben szállt fel először, 2007-ben állt szolgálatba a Singapore Airlinesnál és 6 évvel később már a századik A380-ast adta át üzemeltetőjének az Airbus gyár.

A mai napon nemcsak az Airbus érkezett meghatározó mérföldkőhöz a típus gyártásában, hanem a századik gép üzemeltetője, a Malaysia Airlines is, amelynek a 9M-MNF lajstromú gép átvételével most vált teljessé a Superjumbo-flottája. A cég ugyanis összesen hat darabot rendelt a világ legnagyobb utasszállító típusából.

A Malaysia Airlines tavaly májusban vette át első Airbus A380-asát. A légitársaság különleges, a teljes A380-as flottán megjelenő festésmintával ünnepelte új típusának forgalomba állítását. A századikként átadott A380-ast azonban az teszi még különlegesebbé, hogy a törzs oldalán egy nagyméretű „100th A380” felirat is díszeleg.

Az Airbus A380-ast már kilenc légitársaság, a Singapore Airlines, az Emirates, a Qantas, az Air France, a Lufthansa, a Korean Air, a China Southern Airlines, a Malaysia Airlines és a Thai Airways International állította szolgálatba.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A gépek 100.000 járatuk során több, mint 36 millió utast szállítottak a legkülönbözőbb desztinációkra. Ekkora utasszám teljesítményhez a korábbi nagy befogadóképességű típusoknak legalább 140.000 járat teljesítésére lett volna szükségük. A gyáriak nem győzik hangsúlyozni, hogy ez nemcsak a repülőterek forgalomsűrűségében, hanem a környezetvédelemben is komoly előnyt jelent. Az A380-asok mintegy 5.7 millió tonna szén-dioxidtól kíméltek meg a Földet.

A következő üzemeltetők egyike a British Airways lesz, amely nyáron készül átvenni első A380-asát.
(Fotó: British Airways)


A típus naponta 140 járatot teljesít az üzemeltetőknél és hatalmas befogadóképessége révén havi szinten több, mint 1.5 millió utast vesz fedélzetére. Jelenleg 32 olyan nemzetközi repülőtér működik, amelyek valamelyikére minden hatodik percben érkezik, vagy épp indul egy Airbus A380-as, és további 50 repülőtér áll készen, hogy valamelyik légitársaság ezzel az óriásgéppel kezdjen járatüzemeltetésbe.

Az Airbus előrejelzései szerint az elkövetkező 20 évben tendenciózusan fog növekedni a legalább 400 fő szállítására alkalmas VLA (Very Large Aircraft) kategóriás típusok iránti igény. Számításaik szerint 1700 ilyen gép, köztük természetesen az A380-assal találhat gazdára. A legnagyobb, 43%-os igény az ázsiai-óceániai térségből, majd ezt követően a közel-keleti régióból (23%) és végül Európából (19%) mutatkozik.

A Lufthansánál jelenleg 10 darab A380-as szolgál. Ma további kép gépet rendelt a német légitársaság.
(Fotó: Airbus)

Az A380-as tipikus háromosztályos elrendezésben 525 utast vehet fedélzetére. Hatótávolsága 15700km. Ezzel a teljesítménnyel megközelítőleg egyedül a Boeing 747-8 Intercontinental vehetné fel a versenyt, de csak akkor ha rendkívül szűken, egyosztályos elrendezésben székeznék a típust, amelyre a piac nem igazán mutat igényt.

Jelenleg 20 vevőtől, 262 gépre van rendelése az Airbusnak. A legutóbbi megrendelő a típust 2011-ben Budapesten is bemutató Lufthansa, amely további két A380-asra írt alá szerződést.

Jön a hosszított törzsű A380-as?

A mai bejelentés kapcsán nem tért ki rá az Airbus, de érdemes megemlíteni, hogy mint arról korábban már beszámoltunk hosszított törzsű A380-as is a tervek között szerepel. Az új A380-900-as változat 2020-ra készülhet el és legkevesebb 100 utassal szállíthat többet, mint a jelenlegi 800-as széria.

A még hosszabb törzsű Airbus A380-asokról szóló bejelentést Tom Williams, az Airbus fejlesztési programokért felelős alelnöke tette még tavaly május elején. Az A380-800-as törzshosszát csaknem 6.5 méterrel tervezik megnyújtani, amely révén a teljes hossz elérné a 79.4 métert.

A gyáriak tervei szerint az új, hosszított törzsnek köszönhetően mintegy 100 utassal több foglalhatna helyet az A380-ason. A nagyságrendileg 1000 főt is befogadni képes változat iránt állítólag a Lufthansa és az Air France-KLM már érdeklődést is mutatott.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!