Az Airbus nyitotta a Farnborough Légi Szalon harmadik napját, egy kicsi, de annál fontosabb megrendelés futott be Toulouse-ba. A show első és második napjának összefoglalója korábbi cikkeinkben olvasható, az összes Farnborough Air Show-val kapcsolatos hírünk pedig itt böngészhető.

Az Airbus tájékoztatása szerint egy meg nem nevezett vásárló szándéknyilatkozatot írt alá 6 darab A330neo vételére. Az üzlet listaáron számolt értéke 1,5 milliárd dollár.

Ráfért már az Airbusra egy A330neo megrendelés, mivel a 2014-ben elindított, két elemből (800-as és 900-as) álló program eddig nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket annak ellenére, hogy a most futó verzióhoz képest 25 százalékos üzemanyag-megtakarítást és 1500 tengeri mérfölddel nagyobb hatótávolságot ígért Toulouse.

A Trent 7000-es hajtóművekkel, és az A350-esről ismert szárnyvégekkel szerelt típusokból eddig 224-et értékesítettek, de ezek mindegyike a nagyobb, 900-as verzióra szól. Az indító légitársaság a TAP lesz, várhatóan idén a harmadik negyedév végén áll forgalomba a portugál légitársaság színeiben az első példány.

Hárommilliárdos üzletet ütött nyélbe a CFM

A repülőgépgyártók mellett a hajtóművek elkészítésére szakosodott cégek is kint vannak Farnborough-ban, bár hangjukat kevésbé hallani. Most a francia Safran és az amerikai General Electric közös cége, a CFM International szólalt meg, közlésük szerint 3,3 milliárd dollár értékben kaptak megrendelés LEAP 1A és 1B hajtóművek gyártására.

Közlésük szerint mindkét megrendelés mögött a magyar származású filantróp, Steven F. Udvar-Hazy célge, az Air Lease Corporation áll. A lízingcég 2,3 milliárd dollár értékben rendelt korábban már bejelentett Boeing 737 MAX-okhoz LEAP-1B, illetve 1 milliárd dollár értékben Airbus A321neókhoz LEAP-1A hajtóműveket.

Szolidan bejelentkezett az ATR is, japán és kolumbiai légitársaságokkal kötöttek üzletet

Forrás: ATR

A show folyamán eddig nem lehetett hallani a truboprop gyártók megrendeléseiről – talán azért is, mert az ATR múlt pénteken, még Farnborough előtt öt kisebb megrendelést is bejelentett – de most az Airbus leányvállalata megtörte a csendet egy szolid rendelés bejelentésével. A Japan Air Grouphoz tartozó Hokkaido Air System két ATR 42-600-as vételéről állapodott meg a toulouse-i gyártóval, és opciót szereztek egy harmadik darabra.

A japán regionális légitársaság új üzemeltető lesz, flottájukban Saab 340B típusú gépek vannak. Az első példány 2020-ban érkezik meg az okadamai bázisra, a gépek a Saabokat váltják majd a szolgálatban.

A délutáni órákban pedig a kolumbiai EasyFly légitársasággal írt alá a francia-olasz gyártó szándéknyilatkozatot öt darab repülőgép megrendeléséről. A megállapodás szerint a légitársaság három ATR 72-600-ast és két ATR 42-600-ast vásárol.

Az EasyFly 2014 óta ATR üzemeltető, amikor Jetstream 41-esekből álló flottájának masszív megújításába kezdett. Az új ATR 72-esekkel az ország északi részén fekvő, gazdaságilag jól prosperáló Bucaramanga-ból indít új járatokat a cég, az ATR 42-esekkel pedig a meglévő működését terjeszti ki a légitársaság.

Száz MAX-ot rendelt a VietJetAir

Újabb nagy bejelentés érkezett a Boeing háza tájáról, a vietnámi fapados VietJetAir száz darab MAX-ot rendelt a chicagói székhelyű gyártótól, a megállapodásban MAX-8-as és 10-es verziók vannak.

Az üzlet szándéknyilatkozat formájában köttetett meg, 80 darab MAx-10-es és 20 darab MAX-8-as verziót foglal magába. Az üzlet listaáron számolt értéke 12,7 milliárd dollár. Ezzel a megrendeléssel a Vietjet lesz a legnagyobb MAX-10 üzemeltető Ázsiában.

Grafika: Boeing

A 2011-ben indult Vietjet flottájában eddig csak Airbus A320-as családba tartozó gépek voltak és A321neóra is van rendelésük, de a Boeing felé is kacsintgatnak. Két évvel ezelőtt 100 darab MAX200-ara adtak le rendelést, ehhez jön most az újabb százdarabos rendelés.

Nem áll le a Boeing, újabb 93 darab 737 MAX-ról állapodtak meg

Forrás: Boeing

A gyártó tájékoztatása szerint a Farnborough Air Show harmadik napján összesen négy különböző szervezettel is sikerült megállapodni keskenytörzsű gépek vételéről.

A meg nem nevezett légitársaságok és lízingcégek 40 darab sűrűbb székezésű MAX-8-ast rendeltek, emellett másik 53 darab szintén MAX-8-as vételéről is aláírták a dokumentumokat.

Az üzlet piaci értéke listaáron számolva 11 milliárd dollár, a részletek az online rendelési könyvből fog kiderülni, amint véglegesítik a szándéknyilatkozatokat.

25+16 Airbus A321neót adott el az Airbus Mexikóba

A reggeli után elhalkult az Airbus, de délután ismét hallatták a hangjukat, 25 darab A321neót értékesítettek a mexikói Viva Aerobus diszkont légitársaságnak, ezzel a tiszta Airbus flottát üzemeltető cég teljes rendelésállománya 80 példányra gyarapodik, ebből 61 vár még arra, hogy leszállítsák.

Grafika: Airbus Industries

Emellett a Viva Aerobus módosította korábbi megrendelését és 16 darab A320neót A321neróra változtatott. A légitársaság később dönt arról, hogy milyen hajtóműveket kér a típusokhoz.

Az új rendelés listaáron számolt értéke 3,2 milliárd dollár.

Elkelt két rövidebb A330neo, a vevő nem is akárhonnan érkezett

Lélektanilag fontos üzletet kötött az Airbus a délutáni órákban. Az eladások terén eddig nem túl sikeres, rövidebb törzsű, A330-800neo típus két példányának megrendelésére írt alá szándéknyilatkozatot az európai gyártó Uganda nemzeti légitársaságával, az Uganda Airlines-szal.

A légitársaság nemzetközi útvonalhálózatának felépítésére használja majd az A330-800neo gépeket, melyeket háromosztályos kabinberendezéssel állítanak forgalomba. A repülőgép fedélzetén 20 business, 28 premium economy és 213 turista osztályú utas foglalhat majd helyet.

Forrás: Airbus

Megvan a kanadaiak első farnborough-i megrendelése

Forrás: Bombardier

A kanadai Bombardiernek is sikerült nyélbe ütnie egy megrendelést, az Uganda Airlines írt alá négy CRJ-900-asra.

Az állami kézben lévő, még nem is üzemelő start-up légitársaság négy darab Bombardier CRJ-900-assal indítja be regionális működését, amelyeket kétosztályos, 76 székes konfigurációban állítanak forgalomba, 64 economy és 12 business osztályú székkel.

Az üzlet értéke listaáron számolva körülbelül 190 millió amerikai dollár.

Emellett az ugandai cég lesz az első afrikai üzemeltető, amelyhez a kanadai gyártó új, Atmosphére kabinberendezéssel felszerelt CRJ-i kerülnek.

Ez a kialakítás tágasabb tereket, és nagyobb fej feletti csomagtároló helyeket kínál az utasok számára, kellemesebbé téve az utazást az amúgy nem tágasságáról híres, keskeny géptörzsben.