Lemondott a száz férőhelyes turbólégcsavaros repülőgép kifejlesztéséről az ATR.

A román Tarom ATR 42-ese (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – Aiportal.hu)

Az ATR repülőgépgyár két tulajdonosa, az Airbus-csoport és az olasz Leonardo álláspontja különbözött abban a kérdésben, hogy építsen-e 100 üléses turbólégcsavaros gépet a francia-olasz gyártó. Mint ismert, a regionális turbólégcsavaros repülőgépek gyártásával foglalkozó ATR-t 50-50%-ban tulajdonolja az említett két cég.

Az olasz fél által szorgalmazott 100 üléses gép konkurenciája lehetne a kanadai Bombardier Dash 8 Q400-asának, amely 90 üléses, és a világ egyik legnépszerűbb típusa ebben a kategóriában.

Az ATR másik tulajdonosa, az Airbus-csoport már korábban kinyilvánította, hogy nem kíván egy új turbólégcsavaros típus tervezésébe és megvalósításába befektetni.

Egy száz utas szállítására képes ATR-t nem lehet egyszerűen létrehozni az ATR72-es megnyújtásával, egy teljesen új sárkányszerkezetet kellene megtervezni és megépíteni.

A Leonardo egyedül nem lett volna képes finanszírozni egy ilyen nagyszabású programot, így korábban új partner keresését is kilátásba helyezte az olasz cég.

Forrás: ATR

A legfrissebb hírek szerint végül az olaszok is letettek az új típus kifejlesztéséről, annak érdekében, hogy a jelenleg is népszerű 40-70 férőhelyes, ATR42-es és 72-es típuscsalád növekedésére koncentráljon az ATR.

A Leonardo új vezérigazgatója, Alessandro Profumo elődjénél konzervatívabb álláspontot képvisel – a Flightglobal információi szerint. Az új vezető jobbnak látja, ha a cég a jól prosperáló, meglévő típusok gyártásába fekteti be minden szabad forrását egy új típus költséges és kockázatoktól sem mentes fejlesztési programja helyett.

A barazilok sem fejlesztenek új turbólégcsavarost

Nemrég a brazil Embraer jelentette be, hogy bár komolyan vizsgálta egy új turbó-légcsavaros típus kifejlesztésének lehetőségeit, a közeljövőben biztosan nem indítja el a programot.

Ugyanakkor szinte biztos, hogy a brazil gyártó nem lenne a Leonardo partnere a 100 üléses gép kifejlesztésében, hiszen ezzel saját regionális sugárhajtású típuscsaládjuknak, az E-jeteknek is konkurenciát állítanának.