Az AEI (Aeronautical Engineers Inc.) várhatóan idén júniusban adja át az első teherszállítóvá konvertált 737-800-ast a GECAS lízingcégnek, tőlük veheti majd bérbe azt Etiópia nemzeti légitársasága. 

Boeing 737-800SF az Ethiopian Cargo festésében (Grafika: AEI)

Az átalakítás során korábban utasszállítóként használt Boeing 737-800-asokat konvertálnak át áruszállítóvá.

Ez magában foglalja a belső padlózat görgősre alakítását, valamint nagy méretű cargoajtó beépítését a gép bal oldalára, a korábbi első ajtó helyére, amin keresztül tizenegy szabványos AAA méretű konténer rakodható be a raktérbe.

Maximális terhelés esetén ezek együttes tömege közel 24 tonna lehet. Ilyen terheléssel a gép 2000 tengeri mérföldet (3700 kilométer) tehet meg közbenső leszállás nélkül.

Az Ethiopian Cargo a lassan kiöregedő flottáját kívánja megújítani és növelni az újonnan érkező B737-800SF típusú gépekkel
– mondta el Richard Greener, a gépeket bérbeadó GECAS lízingcég áruszállítókért felelős menedzsere.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Aeronautical Engineers Inc. 2015-ben jelentette be, és kezdte meg Boeing 737-800 konverziós programját, ehhez összesen 50 példány átalakítására szereztek licenszet.

Az idén elsőként szolgálatba álló gép után a második 2019 elejére készülhet el, és kerülhet az Ethiopian Airlines-hoz.

Összesen három cég foglalkozik 737NG-k áruszállítóvá alakításával

A Boeing gyár 2014-ben, az AEI-t egy évvel megelőzve indította el az utasforgalomban már kiszolgált 737-esek átalakítási programját. A -700/800BCF (Boeing Converted Freighter) megjelöléssel készülő példányokra teljes gyártói támogatást kínálnak, tekintettel az alaptípus máig töretlen népszerűségére.

Ilyen konvertálásokra vonatkozó megrendelése van a Budapestre is áruszállító járatokat üzemeltető bolgár Cargo Air-nek, hasonló feladatú 737-400F gépei leváltására, de az  említett GECAS lízingcég is rendelt belőlük. Az első példányok a gyártó szerint várhatóan idén kerülhetnek az üzemeltetőkhöz.

A gyártó és az AEI mellett, a korábban 737-400-asok hasonló jellegű átalakításával foglalkozó, Israel Aerospace Industries (IAI Bedek) is kínál hasonló átalakítási munkákat, a 737-800-as mellett a rövidebb törzsű 700-as variánsra is. A 700-asokból már 2016 eleje óta adnak át, az első általuk átalakított 800-as pedig az idei év elején áll szolgálatba.

A Boeing gyári átalakítású 737-800BSF látványterve. (Forrás: Boeing)