Több mint háromszáz utas beszállítása mindössze húsz perc alatt? A Lufthansa szerint lehetséges, biometrikus ellenőrző és beszállító rendszer segítségével, amit Los Angelesben vezetnek be elsőként.

A német légitársaság egylépcsős, biometrikus azonosításon alapuló beszállító rendszert vezetett be nemrég a Los Angeles-i Nemzetközi Repülőtéren.

A rendszert az Amadeus informatikai cég fejleszti, és voltaképpen egy fejlett arcfelismerő rendszer, amely útlevél, papír alapú beszállókártya, és határellenőr végezte ellenőrzés nélkül hajtja végre az utas beszállítását.

Illusztráció. SITA által fejlesztett biometrikus kapuk. (Fotó: SITA)

A rendszer lényege, hogy az utas közelít a kapuhoz, mely a beépített biometrikus kamera segítésével lefényképezi az arcát. A felvételt ezután összehasonlítja az utasok neveivel a CBP adatbázisban társított felvételekkel, és amennyiben talál egyezést, beengedi az illetőt – írja a Travelweek.

A Lufthansa szerint ezzel a módszerrel egy Airbus A380-as akár ötszáz utasának ellenőrzését húsz perc alatt el lehet végezni, vagyis ennyi ideig tart míg egy ekkora embertömeg áthalad egy ilyen rendszeren.

Ez jóval rövidebb idő, mint a megszokott papír alapú, vagy sok esetben már digitális beszállókártyával végzett kapuk esetében. Ezzel a módszerrel rövidülhet a repülőtereken a sorban állási idő.

Hódít a biometrikus azonosítás

Egyre több légitársaság kezdi el alkalmazni az utasok kezelésének valamely fázisában a biometrikus elveken alapuló rendszereket, mivel azok számos előnnyel járnak, és viszonylag könnyen integrálhatóak a jelenlegi utaskezelő rendszerek mellé vagy helyébe.

Hasonlóan a Lufthansához, a British Airways is nemrég telepített arcfelismerő önbeléptető kapukat Los Angelesben, hogy így gyorsítsa meg a beszállókártya ellenőrzés folyamatát. A brit cég a német vetélytársához hasonló adatokat nem közölt, de valószínűsíthetően hasonló hatékonyságú rendszerről van szó.

A technológia már keletebbre is kezd elterjedni, a dubaji központi reptéren a közelmúltban száz hasonló kaput telepítettek, és az AirAsia maláj low-cost légitársaság is bejelentette, hogy országában elsőként alkalmazza a technológiát.

Az Air New Zealand is kacsingat a biometrikus azonosítás felé, bár az új-zélandi cég még “csak” a poggyászfeladás területén integrálta azt rendszerébe. Aucklandben 2016-ban öt, a tavalyi évben pedig további nyolc ilyen csomagfeladó automatát helyeztek üzembe, szinte száz százalékban automatizálva bázisrepterük utasfelvételi, becsekkolási és beszállítási folyamatát.