A múlt hét utolsó napján hatalmas géprendelésekkel és bejelentésekkel vette kezdetét az idei, sorrendben tizenharmadik Dubai Air Show. A híradások szinte alig győzték feldolgozni mindazt, ami egyetlen nap alatt bejelentésre került. A dubai légi szalon, amelynek története 1986-ig vezethető vissza óriási, 44 milliárdos üzletet hozott az Airbusnak, de közvetlen konkurense, a Boeing még ennél is grandiózusabb, összességben 101.5 milliárd dolláros bizniszt könyvelhetett el.

Az európai repülőgépgyár együttvéve 160 darab kereskedelmi célú repülőgépre kapott rendelést és vásárlási előszerződést, amelyek döntő részét szélestörzsű típusok tették ki. A kötéseket az A380-as és A350XWB típuscsalád dominálta, de csurrant-cseppent az A330-as, sőt annál nagyobb számban, a keskenytörzsű A320neo modellekre is foglalás.

A véglegesített szerződések értéke 40.4 milliárd dollár, míg a szándéknyilatkozatok 3.6 milliárdot tesznek ki, így jön össze a 44 milliárdos summa. A legnagyobb egyösszegű rendelés az Emirates nevéhez kötődik, amely 50 darab A380-800-asra formált igényt 20 milliárdos értékben, fontos támogatást adva a Superjumbo programjának. Ugyanakkor fixen értékesítésre került még 40 darab A350-900, 10 darab A350-1000, 26 darab A321neo, 10 darab A320neo és 6 darab A330F is.

Ami a gépek darabszámát illeti, ott az Etihad Airways győzedelmeskedett, amely 87 darab Airbusra kötött szerződést. Az előbb felsorolt típusok közül, kivéve az A380-asokat és az 5 darab A330F-et, amelyeket a Qatar Airways Cargo vett meg, mindegyik az Etihad flottáját fogja bővíteni, ami a listaárak alapján kalkulálva 19 milliárd dollárral terheli az Emírségek nemzeti légitársaságának bankszámláit.


Forrás: Airbus YouTube Csatorna

A két-hajtóműves szélestörzsű szegmensben az A350XWB megjelenése óta természetszerűleg erőteljesebb az érdeklődés az újabb és még hatékonyabb kompozit típus iránt, de azért az A330-asra is köttettek üzletek. Most a teherszállító változat fogyott jobban. A Qatar Cargo és az Etihad Cargo összesen tizennégyet kért magának, beleértve az opciós lekötéseket is. Az utasszállító variánsra, annak is a 200-as szériájára egyedül az Air Algérie kötelezte el magát három gépre előszerződve.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Szót érdemel még az új líbiai légitársaság, az Lybian Wings, amely ugyancsak Airbus gyártmányokkal tervezi a jövőt, ezért 3 darab A350-900XWB-re és 4 darab A320neo-ra írt alá szándéknyilatkozatot.

Boeing: rekordösszegű programstart Dubaiban

A Boeing számára saját, gyártói oldaláról történt legfontosabb bejelentése egyértelműen az új generációs 777-es család programjának útjára indítása volt. A világ leendő legnagyobb két-hajtóműves szélestörzsű utasszállítóját nem véletlenül a dubai szalonra tartogatta az amerikai repülőgépgyár, hisz a típus iránt érdeklődők, a projektnek dollár milliárdokkal bizalmat szavazott légitársaságok túlnyomó többsége innen származik.

A 777X, amelynek egyelőre ez csak a kódneve, végleges típusjelzése még várat magára kétféle törzshossz kivitelben készül majd. A Boeing nagy örömére szolgált, hogy a 777-8X és 777-9X szériákat fix rendelések és előfoglalások formájában rekord összegű, összesen 259 géppel sikerült kibontani a piac számára.

A legelső, már szeptemberben napvilágot látott hivatalos megrendelő, a Lufthansa 34 darab, a mostani szalonon egymás mellett ünnepélyesen bemutatkozott Emirates 150, a Qatar Airways 50, míg az Etihad Airways 25 darab Boeing 777X-re kötelezte el magát, amely a kereskedelmi célú jetek történetében az eddigi legnagyobb program indítási értékkel, mintegy 95 milliárd dollárral bír.

A részleteket illetően a Lufthansa a hosszabb törzsű, a jelenlegi 777-300ER-en alapuló 777-9X-et választotta, amelynek ők lesznek a forgalomba vezető légitársasága is. Ez az előkelő szerep a Boeing 777-200LR utódjául szolgáló, tovább fejlesztett 777-8X esetében pedig az Etihad Airwaysé lesz, amely azonnal fix rendelést tett 8 darab -8X és 17 darab -9x szériára is.

Látványterven a két új generációs triplahetes. (Forrás: Boeing Company)


Az Emirates gigantikus, 115 darab 777-9X-re és 35 darab 777-8X-re szóló előrendelésével szállt be a programba, ami 55.6 milliárd dolláros ráfordítást jelent és végül, de nem utolsó sorban a Qatar Airways pedig mind az 50 darabos igényét a 777-9X-re formálta 18.9 milliárdos elkötelezettséget életre hívva. Igaz, ezek az összegek mind a listaárakon alapulnak, amelyekről tudni érdemes, hogy azok csupán tájékoztató jellegűek a konkrét megállapodásokban foglaltakhoz képest, kiváltképp ha korai szériás megrendelésekről van szó.

Noha a Boeinggel kapcsolatos híreket egyértelműen az új triplahetes uralta, igen jelentős mérföldkőhöz érkezett Dubaiban a 787-es program is, mivel az Etihad Airwaysnek a leghosszabb törzsű, 787-10-es variánsra leadott 30 darabos rendelésével a Dreamliner-család elérte az 1000. eladott példányszámot, és nem szabad megfeledkezni a flyDubai-ról sem, amely 111 darab 737-est (ebből 11 737-800NG és a többi a legújabb 737 MAX) foglalt elő magának, ami a közel-keleti térségből eddig érkezett legnagyobb erre a típuscsaládra.

A Boeingnek tehát összesen 342 repülőgépre sikerült vevőt találnia, ami 101.5 milliárd dollárt jelent.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!