Dupla annyiba kerülhet a Ryanairnek a járattörlős akció ahhoz képest, amire Michael O’Leary számít – állítja a kompenzációkra szakosodott Skycop. Szerdáig 175 ezren kértek átfoglalást, 63 ezren pedig visszakérték a jegyek árát.

Az International Airport Review által idézett becslés szerint a Ryanair a járattörlések miatt mintegy 47 millió fonttól, 16,3 milliárd forinttól esnek el, miközben Michael O’Leary 22 millió fontos költséget jósolt korábban.

A Ryanair éves bevételének még így a töredékéről van szó, a 2016-os pénzügyi évben a légitársaság saját beszámolója szerint 5,7 milliárd font bevétele képződött.

Marius Stonkus, a Skycop vezetője azt mondta, a Ryanair nem csak olcsó repülőjegyeket, de gagyi szolgáltatást is értékesít. Mondta ezt azért, mert a Witch? fogyasztóvédelmi szolgálat megállapítása szerint a Ryanair az utaspanaszok több mint felét elutasítja. Tavaly a panaszok 77 százalékát nyilvánították nem jogos panasznak, így nem is fizettek kompenzációt.

Azt is írták, hogy csak kompenzációra 53 millió fontot fizethetnek ki, de a végleges költségek az utasoktól függnek. A Ryanairt ugyanis nem tájékoztatta arról az utasait, hogy kompenzáció illeti meg őket az uniós jog alapján. A Ryanair a törölt járat utasainak átfoglalást, illetve jegy árának visszatérítését ajánlotta fel.

Az uniós jog szerint azonban minden olyan utast megillet legalább 250, legfeljebb 600 euró kártérítés, akiknek nem vis-maior esemény miatt törölték a járatát, vagy túlfoglalás miatt nem tudott felszállni. Ugyanezen direktíva alapján a légitársaságnak rivális légitársaságnál is le kell foglalnia a jegyet, ha az érintett utasnak nem felel meg a légicég által felajánlott opció.

Fotó: AIRportal.hu

A Ryanair a múlt héten jelentette be, hogy naponta 40-50 járatot kénytelen törölni hat héten keresztül, mert állításuk szerint a járatok pontossága 80 százalékra esett, miközben 90 százalék lenne a cél. A járattörlés mintegy 285 ezer utast érinthet.

A Ryanair szerdai tájékoztatása szerint mind a 315 ezer érintett utast tájékoztatták e-mailben a járat törléséről, és a lehetőséges opciókról, beleértve az uniós direktíva szerinti lehetőségekről. Szerdáig 63 ezer utas kérte a jegy árának visszatérítését és 175 ezer embernek foglalták át a jegyét másik járatra.

Az Irish Times szerint az akció hátterében az áll, hogy év közben a légitársaság nem adta ki a hajózó személyzet szabadságát, amelyet most így oldanak meg. Az új jogi szabályozás szerint ezeket decemberig ki kell adnia a munkáltatónak. Korábban a szabadságokat az áprilistól márciusig terjedő 12 hónapos pénzügyi évre számolták, az új szabályok azonban a naptári évet veszik alapul.