Az Embraer komolyan vizsgálta egy új turbólégcsavaros típus kifejlesztésének lehetőségeit, de a közeljövőben a brazil repülőgépgyártó mégsem vág bele a projektbe.

Egyelőre nem tér vissza a turbólégcsavaros utasszállítók piacára az Embraer, bár a brazil gyár komolyan vizsgálta az EMB-120-as utódlásának lehetőségeit. Az Embraer az új turbólégcsavaros utasszállító típussal a francia-olasz ATR (ATR42/72) és a kanadai Bombardier (Q400) dominálta piacra lépne be.

A döntés oka, hogy jelenleg az új generációs E2-es típuscsalád bevezetésére szeretné a repülőgépgyártó minden erejét koncentrálni.

Amíg az E190-E2 és az E195-E2 típusoknak folyamatban van a tesztelési programjai, és amíg nem értékesítettünk ezekből nagyobb darabszámot, a cégünk tulajdonosait nehéz lenne rávenni, hogy egy újabb típus fejlesztésébe fektessenek be – mondta el John Slattery, az Embraer vezérigazgatója a Reuters-nek.

Az EMB-120 Brasilia típusból az egykor a Malévnak is repülő, most charter járatokat teljesítő és gépeit wet-lease alapon bérbe adó BASe Kft. üzemeltet néhány példányt Magyarországon. (Fotó: AIRportal.hu)

Az alapváltozat, a típuscsalád E190-E2 nevű tagja esetén heteken belül lezárulhat a kereskedelmi forgalomba állításhoz szükséges engedélyek megszerzésének folyamata. Az új generációs hajtóművekkel felszerelt, továbbfejlesztett típus nagyobb befogadóképességű változatánál azonban még számos teendője van a gyártónak. Az E2 típuscsalád számára erős konkurencia a kanadai Bombardier C Series, melyből már a kisebb CS100 és a nagyobb CS300 is kereskedelmi forgalomba állt.

Slattery hangsúlyozta, egy munkacsoport folyamatosan vizsgálja a turbó-légcsavaros repülőgépek gyártásának újraindítását, és a piaci szegmensben kínálkozó lehetőségeket.

Csak akkor építünk meg egy új turbólégcsavarost, ha magas piaci igény mutatkozik rá – mondta.

Az Embraer 2001-ben állította le a 30 utas szállítására alkalmas EMB-120-as sorozatgyártását, de kisebb darabszámban még 2007-ig gyártották a típust, összesen 354 példányt építettek.