Igazán különleges hirdetés bukkant fel egy apróhirdetési oldalon, az évek óta repülésképtelen, egykori román kormánygépet próbálják nem kis összegért értékesíteni.

A korábban Magyarországon is jelenlévő apróhirdetési oldalon, az OLX-en próbálja egy nemzetközi befektetői csoport értékesíteni az egykor a Román Légierő kötelékében szolgált, kormánygép funkciót betöltött ROMBAC 1-11-est.

A YR-BRE lajstromjelű, a leírás szerint 1986-ban gyártott gép ugyan már évek óta nem repül, Bukarest Otopeni repterén van félreállítva – interneten fellelhető képek tanulsága szerint – szakszerű letárolás és korrózióvédelem nélkül. A tulajdonos B2 Holding szerint azonban a repülőgép még így is jó pénzt ér.

A hirdetés szerint a sárkányszerkezet és annak eredeti, Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW típusú hajtóművei alig hatezer órát töltöttek a levegőben, bármilyen átalakításra jó állapotban vannak.

Fotó: AIRportal.hu

A norvég csoport ezért román leányvállalatán, a B2 Kapital Portfolio Managmenten keresztül
350.000 euróért, a jelenlegi rekord árfolyamon számolva mintegy száztizenöt millió forintért próbálja értékesíteni a gépet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A gép állapotáról szóló információk azonban nem tűnnek túl megbízhatónak, mivel nem a hirdető saját fotóival illusztrálták azokat, hanem interneten fellelhető, korábban készült felvételekkel.

Valószínű, hogy a cégnek csak papíron adták el, ténylegesen soha egyetlen képviselőjük sem győződött meg annak pontos állapotáról.

Brit típus, Kelet-Európában gyártva

A British Aircraft Corporation az 1960-as évek elején fejlesztette ki kéthajtóműves regionális típusát, a BAC 1-11-t, az akkor már kiöregedő turbó-légcsavaros típus, a Vickers Viscount leváltására.

A sorozatgyártás az Egyesült Királyságban 1963-1982-ig folyt, majd licensz alapján 1989-ig Romániában folytatódott. Összesen 244 példány épült belőle, főleg Nyugat-Európában volt népszerű, még a ma ultra low-cost légitársaságként ismert Ryanair is üzemeltetett belőle.

Romániában az állami légitársaság, a Tarom mellett a Romavia is repülte a típust, és a most eladásra kerülő példány 2008-as kivonásig az ország vezetőit is ezzel szállították.

Kereskedelmi forgalomban üzemeltetve a BAC 1-11 maximum 119 utast, 2 fő hajózót, valamint 2-4 légiutaskísérőt szállíthatott.