A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint évente közel 10 ezer renitens utast regisztrálnak a gépek fedélzetén, tizedüket el kell távolítani a járatról.

Tim Colehan, a szervezet szakértője Genfben az adataikat ismertetve azt mondta, 2007 óta vezetnek statisztikát a balhézó utasokról, akkor még pár száz volt az ilyen utazók száma, de két évvel később már kétezer fölé nőtt, és 2015-ig folyamatos emelkedett, akkor érte el a csúcsot, 10 800 utassal volt probléma a járatokon. Tavaly már csökkenést tapasztaltak, 9800 emberrel volt gond.

Az estek döntő többségében az utas “csak” verbálisan inzultálja a hajózó személyzetet, 12 százalékban azonban már tettlegességig fajul a helyzet és megütik a légiutas-kísérőket. Az elmúlt évben összesen 169 utast kellett a fedélzetről eltávolítani, mert veszélyt jelentett a légiközlekedés biztonságára, míg egy évvel korábban még 113 eltávolított utast jelentettek.

Az utasok a leggyakrabban alkoholos, vagy kábítószeres befolyásoltság miatt kerülnek összetűzésbe a légiutas-kísérőkkel, de még mindig sokan vannak, akiket dohányzáson kapnak, van olyan is, aki a kabinban gyújt rá.

A probléma ezekkel az esetekkel azon túl, hogy a többi utast zavarja, és extrém esetekben a járatot is meg kell szakítani, hogy jogilag nehéz ellenük fellépni a fennálló joghézagok miatt. Ha sikerül is az eljárást elindítani az a nyomozási szakaszban elévül, mert a nyomozó hatóságok csak a nagyon súlyos esetekkel foglalkoznak behatóan.

Megoldást az jelenthetne, ha minden ország ratifikálná az ENSZ repülési szerve, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) által kiadott Montreál Protokollt, amely a légitársaság honos országának jogával ruházza fel a légiutas-kísérőket, így az utasra is ezek a szabályok vonatkoznának.