Több típus berepülési programja végére érhet és elkezdődhet a kereskedelmi bevezetés, összeszedtük, melyik gyártótól mire lehet számítani 2018-ban a jelenlegi információk alapján.

Airbus

A Qatar Airways első Airbus A350-1000-es repülőgépe egy A350-900-as kíséretében. (Forrás: Qatar Airways)

Ha csak nem történik valami csoda, akkor az Airbus A350-1000-esének kereskedelmi forgalomba állása már 2018-ra csúszik, pedig ezt a lépést még december eleji nyilatkoztok szerint is az ünnepek előtt szerette volna Toulouse végrehajtani.

Az A350-es alapváltozat első példányát a Qatar Airways december 22-én vette át három évvel ezelőtt, ez volt a terv az ezressel is, de úgy tűnik, hogy januárra csúszik az átadás.

Szintén jövőre várható az új generácis hajtóművekkel felszerelt A320-as típuscsalád legkisebb verziójának, az A319neónak a forgalomba állása.

Az amerikai Frontier tavasszal veheti át első A319neóit, ha addig le nem mondja, vagy módosítja a megrendelését. A legkisebb gyermek ugyanis egyáltalán nem kelendő, 50 gépre van jelenleg rendelés, és bár volt alacsonyabban is ez a mutató, félő, hogy az Airbus inkább beszántja a típust, semmit legyártson 50 darabot belőlük.

Forrás: Airbus

Az év közepén várható az Airbus legsiekresebb szélestörzsű gépe, az A330-as neo változatának premierje a TAP színeiben.

A 2014-ben bejelentett típusból eddig 212-t adtak el, szűzrepülése idén novemberben volt, és várhatóan a nyáron szállítják le az első példányt a portugáloknak. A legnagyobb vevő az AirAsiaX, a maláj légitársaság 66-ot kért a nagyobb, 900-as verzióból.

Boeing

Forrás: Boeing

Az amerikai repülőgépgyártó idén a 737 MAX-ok bevezetésével előtte a fő puskaport, a legnagyobb, 10-es verzió ugyanis még várat magára, módosított futóműve ugyanis további berepülést igényel.

Így Rentonban a legnagyobb dobás jövőre a 787 Dreamliner leghosszabb törzsű, 10-es verziójának bevezetése lesz.

A tervek szerint a Singapore Airlines májusban veheti át az első példányt és állíthatja kereskedelmi forgalomba. Az Airbus A350-900-asával versenyző, a szűzfelszállását idén májusban teljesítő legnagyobb Dreamlinerből eddig 171-et adtak el, a legtöbbet, 49-et az indító Singapore Airlines rendelt.

Embraer

Forrás: Embraer

A braziloknál is lesz ok örömre 2018-ban, hiszen úgy tűnik, hogy a 2013-ban elindított E-Jet E2 család fejlesztési programja végre révbe érhet.

A regionális gépen piacán vezető Embraer a jelenlegi E-család továbbfejlesztett verzióját, az E-Jetet régóta farigcsálja, a szűzrepülés még tavaly februárban volt.

Az E190-es verzió várhatóan februárra megszerzi a légialkalmassági engedélyeket, és április végén forgalomba állhat a norvég regionális Wideroe légitársaságnál. A 195-ös egy, a 175-ös négy évvel később mutatkozhat be.

A többi gyártó 2018-ra nem készül semmivel, a Bombardier a CSeries-zel lesz elfoglalva, a japánok a Mitsubishi MRJ-t csak 2020 közepére tervezik, a kínai Comac a C919-cel szintén csak 2020-ban rukkol elő, és az orosz Irkut MC-21-es is csak 2019-ben állhat először forgalomba az Aeroflot színeiben.