Ezredik Sky Interior berendezésű 737-esét ünnepli a Boeing, az üzemeltető Norwegian Air Shuttle légitársasággal karöltve. Az amerikai repülőgépgyár 2010-ben bevezetett, a Dreamliner ihlette kabinbelseje már több mint 60 üzemeltetőt győzött meg. Az NG modellekre egyelőre opciós felszereltség az újabb generációs MAX családon már széria lesz.

A Norwegian Air Shuttle annak idején a Boeing Sky Interior (BSI) felszereltség egyik indító légitársasága volt, amelynek a most február 10-én átvett legújabb Next Generation (NG) Boeing 737-800-asa (LN-NGU) már a flotta negyvennyolcadik ilyen fedélzeti-szolgáltatás színvonalú gépe, amivel egyébként az európai légitársaságok körében a legnagyobb 737 BSI üzemeltető is egyben.

A norvég low-cost légitársaság rendszeresen közlekedik a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre is, ezért jó ideje már a magyar utazóközönség előtt sem ismeretlen ez a látványos és nem mellesleg kényelmes kiegészítő. A honi vonatkozást kiegészítve említésre érdemes, hogy már a holland Transavia, a török Turkish Airlines, az izraeli El Al és az orosz Aeroflot is teljesít járatokat a magyar fővárosba olyan Boeing 737NG típusokkal, amelyek Boeing Sky Interiorral üzemelnek.

A Boeing 2010 októberében adta át az első új generációs Boeing 737-est, amely a Sky Interior névre keresztelt fedélzeti kialakítást kapta, átvevője az ugyancsak low-cost elveket követő flyDubai légitársaság volt. Az amerikai repülőgépgyár az alapjaiban új fejlesztésű, kompozit anyagokból készülő szélestörzsű Boeing 787 Dreamliner bemutatását követően gondolt arra, hogy a többi típuscsaládja, így az egyfolyosós 737-es számára is felkínálja az „álombelsőt”, így került kifejlesztésre a BSI opciós csomag, amelyet már több mint 60 ügyfél meg is rendelt gépei számára.

A légitársaságok körében közkedvelt 737-es típuscsalád újabb generációja, az NG 1998-ban lépett szolgálatba, ezért a 2000-es évek vége felé a gyártó elérkezettnek látta az időt, hogy a kor igényeinek megfelelő modernizált, ugyanakkor még gazdaságosabb belsőt kínáljon megrendelői számára.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.


A Norwegian 2010 decemberében vette át az első BSI belsővel ellátott Boeing 737-est, amelyről akkor videó bemutató is készült. (Forrás: Norwegian Air Shuttle ASA YouTube Csatorna)

A fejlesztési programot 2007-ben indította útjára a Boeing és egy sor látványos, sokszor praktikus és a biztonságot szolgáló újdonságot vezettek be a 737-es fedélzetére, köztük olyanokat is, amelyek alapjaiban változatták meg a kabinbelsőt.

A koncepció lényege szerint az utasokat kívánták lenyűgözni és a repülést még élvezhetőbbé, élményszerűbbé tenni. A fő elvárások a tágasabb és világosabb kabin voltak, ezért új anyagokból készült burkolati elemeket és LED világítást is alkalmaztak.

A Sky Interior csomag közben olyan népszerűvé vált, hogy a megrendelők túlnyomó része, a Boeing tájékoztatása szerint 85%-uk már ezzel az opcióval rendelte új 737-eseit. Jelenleg egyébként több, mint 1900 NG vár gyártásra az új kabinnal, amely a típuscsalád legújabb, a tervek szerint 2017-től debütáló MAX generációjában már az alapfelszereltség része lesz.

Boeing Sky Interior – a részletek
A Sky Interior számos kényelmi újítást tartalmaz az eddigi fedélzethez képest. A kellemes hangulatért a változtatható színű és fényerősségű LED lámpák felelnek, amelyek ráadásul energiatakarékosabbak is az eddig rendszeresített kabinvilágítási eszközökhöz képest. A világítást és az utaskísérők hatáskörébe tartozó egyéb fedélzeti rendszereket ezentúl egy érintőképernyős panelen keresztül irányíthatja a személyzet.

Az újratervezett fedélzeti tárolórekeszek jelentős újítása, hogy felülről lefelé nyíló szerkezetüknek és formatervüknek köszönhetően nagyobb csomagteret kínálnak, valamint a kabinfolyosó melletti szélső üléseknél akár teljesen kiegyenesedve is el lehet férni. A kabin oldalfalának kialakítása, valamint a nagyobb ablakfelületet imitáló keret pedig szintén hozzájárulnak a térérzet és az utazási komfort növeléséhez.

Az utasok feje felett található kapcsológombok is új, a Boeing szerint átláthatóbb módón kerültek elhelyezésre. Minden üléssorban hangszórók lettek telepítve, hogy az utasok a lehető legjobban hallják a vezető utaskísérő, illetőleg a kapitány bejelentéseit. Az olvasólámpák is megújultak, itt is tért hódított a LED technológia.

Az új burkolati elemek felhasználása révén az utaskabin tágasabb és csendesebb is lett. Az új ülések, amelyek könnyebbek elődeiknél nemcsak környezetkímélőbb üzemeléshez segítik hozzá a légitársaságokat, hanem kialakításuknál fogva nagyobb lábteret is kínálnak.

Változás, hogy az új kabinban a mentőmellények már nem az utasülések alatti rekeszekben találhatók, hanem a fej feletti utaskiszolgáló rendszerbe (PSU) lettek integrálva. A Boeing szerint az utasok így könnyebben megtalálják a mellényeket és az oxigénmaszkokhoz hasonlóan hathatósabb segítséget tudnak nyújtani egymásnak a mentőeszköz használatában.

Fontos érvként hozta a gyártó, hogy kényszerhelyzetben a kabinba betörő víz esetén könnyebb elővenni a mellényeket a magasabban elhelyezett rekeszekből, mint az eddigi ülés alatti pozícióból. Nem utolsó sorban egy praktikus szempont is szerepet játszott, mégpedig a lopás elleni védelem. Az új elhelyezés révén a személyzet számára is jobban láthatóvá váltak a mellények rekeszei.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!