Ismét rendkívüli eset történt egy A380-as miatt, ezúttal a Qantas egyik óriás Airbusa által keltett légörvény zavarta meg a légitársaság másik ugyanilyen típusú gépének repülését. Az egyik utas „zuhanórepülés-szerű” élményről számolt be, de az ausztrál hatóság nem vizsgálja az esetet.

A Qantas egyik A380-asa (Fotó:Airbus)

Miután másfél éve egy üzleti repülőgép utasai és szerkezete is súlyos sérüléseket szenvedett egy A380-as légörvényeitől, nemrég újabb hasonló incidens történt.

Az aero.de beszámolója szerint azonban most az eset különlegességét az adja, hogy ezúttal nem egy kisebb és a nagyobb gép, hanem két A380-as a szereplője.

Június 10-én a Qantas két óriás Airbusa Los Angelesből Sydney-be, illetve Melbourne-be indult egymás után, majd két óra repülés után a Csendes-óceán felett, előírásoknak megfelelő elkülönítés mellett az első légörvényei megdobták a második gépet.

A Sydney-be tartó előbbi gép 32 ezer láb, tehát kb. 9700 méter magasan haladt, a Melbourne-be tartó második pedig 20 tengeri mérfölddel (34 kilométer) mögötte és ezer lábbal, kb. 300 méterrel alacsonyabban.

Az egyik utas – nyilván túlzó – beszámolója szerint a hirtelen fellépő turbulencia „zuhanórepülés-szerű” élmény volt, egy másik szerint oldalra bedőlve csaknem „fejre állt” a gép.  A pilóták (vagy a robotpilóta) hamar visszanyerték az irányítást, az esetnek nem volt következménye, ugyanakkor az esemény nem csak az utasok képzeletének szüleménye, mert a légitársaság hivatalosan is jelentette azt.

A Qantas egyik vezető kapitánya, Debbie Slade szerint számos biztonsági előírás van a repülőgépek által keltett légörvények (ún. wake turbulence) elkerülésére, de ezek nem zárják ki száz százalékosan az ilyen eseteket.

Az ausztrál közlekedésbiztonsági hivatal közölte, hogy a Qantas önkéntes jelentése után úgy döntöttek, nem indítanak vizsgálatot. Nem került nyilvánosságra, hogy a második A380-as repülési magassága milyen mértékben változott a légörvény következtében, illetve hány fokos szögben dőlt oldalra a repülőgép, míg a pilótáknak sikerült stabilizálni.

A fentebb említett üzleti repülőgépes eset után a német hivatal, a BFU az A380-asokra vonatkozó elkülönítési távolságok növelését javasolta egyébként, az ilyen esetek elkerüléséért.