Részben az Európai Uniónak és az Airbusnak kedvező döntés hozott a napokban a Világkereskedelmi Szervezet: a WTO legújabb döntése szerint a Boeing és az Egyesült Államok nem hajtott végre bizonyos határozatokat. Mindkét fél győztesként nyilatkozott erre reagálva.

Eredetileg az A380-as kifejlesztése miatt robbant ki a harc a két nagy gyártó között (Fotó:Airbus) | © AIRportal.hu

Eredetileg az A380-as kifejlesztése miatt robbant ki a harc a két nagy gyártó között (Fotó:Airbus)

Vélhetően még jó ideig folytatódik az immáron tizenhárom éve tartó háború az Airbus és a Boeing között, miután a napokban a Világkereskedelmi Szervezet, a WTO újabb határozatot hozott – írja a flightglobal.com portál.

Amint arról az AIRportal.hu is beszámolt, legutóbb tavaly szeptemberben az Airbust, majd november végén a Boeing-gyárat marasztalta el a nemzetközi felügyeleti szerv. Természetesen mindkét fél – az Európai Unióval és az Egyesült Államokkal együtt – fellebbezett ez ellen, ahogy az elmúlt évtizedben mindig a hasonló döntésekkor.

A WTO vitarendezési testülete úgy ítélt, hogy a Boeing nem hajtott végre kiigazítást azügyben, hogy illegális előnyökhöz jutott az Egyesült Államok szövetségi és állami kormányzataitól. A szervezet kilenc hónapja hasonlókat állapított meg az Airbus és az Európai Unió esetében is.

Az Airbus közleményben reagált az újabb határozatra, amelyben Fabrice Brégier kereskedelmi igazgató hangsúlyozta, hogy várják a napot, amikor ez a „nevetséges vita” nyugvópontra jut és mindenki a fejlesztésekre, valamint az egészséges versenyre koncentrálhat végre.

Legutóbb a Boeing 777X miatt meszelték el az amerikai gyártót (Grafika:Boeing) | © AIRportal.hu

Legutóbb a Boeing 777X miatt meszelték el az amerikai gyártót (Grafika:Boeing)

A gyártó közleménye szerint a testület döntése igazolta, hogy a Boeing által élvezett illegális támogatások az Airbusnak százmilliárd USA-dolláros veszteséget okoztak elvesztett üzletkötések és egyebek formájában.

A Boeing szintén közleményt adott ki, amelyben azt ünnepli, hogy „jóformán minden” kereskedelmi vétség ellen tisztázta őt a WTO, hiszen korábban már az EU vádjainak 80 százalékát elutasították, és most úgy határoztak, hogy az USA nagyrészt megfelelt azóta az előírásoknak.

A vitarendezési testület elutasította az Airbus kijelentését a százmilliárd dolláros kárról, mondván, lehetetlen számszerűsíteni a hivatkozott veszteségeket. Ugyanakkor azonosított mintegy százötvenmillió dollárnyi olyan összeget, amelyeket különböző adókedvezményekkel és -mentességgel takarított meg a Boeing, és még mindig élvezi az előnyeit, ám ezek a szabályok szerint illegálisak.