Mivel a futópálya-elhagyásos balesetek továbbra is nagy részét teszik ki a légikatasztrófáknak, kisebb, vagy nagyobb kárral végződő balesetnek az ENSZ repülési szerve, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és az EUROCONTROL is lép az ügyben és új akciótervet dolgoz ki.

Az ICAO honlapján közöltek szerint az elmúlt 15 évben jelentősen csökkent a futópályákhoz köthető halálos kimenetelű balesetek és az azokban elhunytak száma, de további lépésekre van szükség, mert a futópályákhoz köthetően történik a legtöbb baleset. Ezért alkották meg a Globális Futópályabiztonsági Akciótervet, amely az elmúlt 15 évben történt balesetek elemzéséből született és a rizikófaktorokat sorolja fel.

Az új akcióterv az államok, repülőterek, légitársaságok, légiforgalmi szolgálatok és gyártók feladatait is magában foglalja, ezek között a baleset kialakulásának valószínűségét kell csökkenteni azért, hogy csökkenjen az esetszám és az anyagi kár. Az akciótervet öt éves időtartamra hirdették meg.

Fotó: Budapest Airport

Ezzel együtt az EUROCONTROL is bejelentette, hogy lépéseket kíván tenni a futópályabalesetek elkerülése érdekében és felfrissítették az eddig is létező programjukat. Az unió szervezete is azt hangsúlyozta, hogy az ilyen balesetek annak ellenére maradtak számottevőek, hogy a korábban kiadott ajánlásokat a legtöbb ország átvette és alkalmazza. Ezért áttekintették az eddigi szbaályokat és jónéhányat újraírtak, hogy a tapasztalatok fényében javítsák a baleseti mutatókat.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) legutóbb, a repülés biztonságáról kiadott jelentéséből kiolvasható, hogy a 2017 első félévéig regisztrált 3 halálos kimenetelű balesetből kettő a futópályáról való letérés miatt alakult ki. A MyCargo Airlines Boeing 747-ese Kirgizisztánban, az amerikai Air Cargo Carriers Shorts 330-asa Charlestonban szenvedett balesetet, ezekben összesen hatan haltak meg.