Hamarosan elindul az új orosz regionális utasszállító, az Iljusin Il-114-es sorozatgyártása az Ilyushin Aviation Complex-nél, ha találnak vevőt a típusra.

Rövid időn belül megkezdődhet az új orosz regionális turbó-légcsavaros utasszállító, a Iljusin Il-114-300 sorozatgyártása Oroszországban, a Nyizsnij Novgorodban lévő MiG gyárban.

Kezdetben kis mennyiségben készülnek majd a gépek, de az Iljusin 2021-re évente tizenkettőt, vagyis havonta egy példányt szeretne legyártani legmodernebb termékéből.

“Úgy látjuk, hogy a regionális repülőgépek piaca nagyon ígéretes szegmens, és a jelenlegi politikai helyzet miatt a légitársaságok számára is előnyös lehet, ha jelenlegi gépeiket hazai gyártásúakra cserélik” – mondta el Alexei Rogozin, az Ilyushin vezérigazgatója.

Il-114-100 a moszkvai MAKS kiállításon 2007-ben (forrás: Wikipedia)

Hozzátette, amint megrendelés érkezik a típusra, gyorsan meg tudják kezdeni annak gyártását továbbá, hogy a gép a modern igényekhez igazodó kabin kialakítással, és huszonegyedik századi avionikájával fel tudja venni a versenyt a nyugati utasszállítókkal.

A gyártó jelenleg megrendelőt próbál találni az Il-114-300-ra, mert jelenleg egyetlen darab legyártására sincs igény.

A típusból összesen húsz példány repül jelenleg, ezek közül hat darab, Il-114-100 tekinthető széria-gyártottnak, ezeket a gépeket az Üzbekistan Airlines részére építették.

Az üzbégek részére gyártott gépek azonban nem száz százalékban orosz alkatrészekből készültek, található bennük néhány más országból exportált részegység is. A mostani, -300-as verzió a tervek szerint az orrától a törzs végéig orosz gyártású lesz majd.

Újjászülető típus

1986-ban az Ilyushin OKB tervezőiroda a kiöregedő Antobov An-24-es gépek leváltására kezdte meg egy új, 55-65 utas szállítására alkalmas turbólégcsavaros típus kifejlesztését.

Az Il-114 névre keresztelt típus rokonságban áll a tervezőiroda által az ötvenes évek elején-közepén kifejlesztett és gyártott, a Malév által is üzemeltetett Il-14-essel, a 114-es azonban közel kétszer annyi utast is a fedélzetére vehet.

Az Il-114 első, Klimov TV7-117-es hajtóművekkel felszerelt prototípusa 1990 március 29-én hajtotta végre első felszállását, sorozatgyártását 1992-ben kezdték meg.

Hét évvel később, 1999-ben szállt fel először az Il-114-100 néven futó, nyugati gyártású Pratt & Whitney PW-127H gázturbinákkal felszerelt variáns, amely csak erőforrásában különbözik az alapváltozattól.

Az Il-114-300 nevű variáns már törzshosszában is eltér a korábbi verzióktól, jóval rövidebb, és a gép ezért csak 53 embert vehet fedélzetére a gyártó szerint. Ennek a változatnak a modernebb hajtóműve tavaly hajtotta végre első tesztrepülését a Moszkva melletti Zsukovszkij légibázison.