Beelőzheti az Airbus amerikai vetélytársát, már tesztelés alatt vannak az A350 XWB pilótafülkéjébe szánt érintőképernyők. 

Forrás: Airbus

Mint arról beszámoltunk, a Boeing tavaly szeptemberben jelentette be, hogy az új generációs kereskedelmi utasszállító, a 777X-típuscsalád pilótafülkéjében a világon elsőként érintőképernyőket alkalmaz majd a pilóták munkájának megkönnyítésére.

Most azonban úgy néz ki, az európai vetélytárs, az Airbus váratlanul beelőzheti a seattle-ieket a technológia alkalmazásában.

A gyártó ugyanis bejelentette, hogy nem csak tervezi hasonló technológiával felszerelni már forgalomba állt A350 XWB típusát, de már az egyik A350-1000-es prototípuson tesztelés alatt is vannak a rendszer – írta a Flightglobal.

A tervek szerint a központi multifunkciós kijelző (MFD) és fedélzeti információs rendszer két megjelenítőjét cserélik majd le.

Ezzel a várakozások szerint kevesebb kezelőszerv lesz a pilótafülkében, és a személyzet jóval egyszerűbben tudja majd kezelni a megjelenítőket, ezáltal csökken a munkaterhelésük is.

Forrás: Airbus

A rendszer részleges meghibásodása esetére a három képernyőt különleges funkcióval látják majd el, ugyanis ha az egyik megjelenítő valamilyen okból elsötétül majd, annak tartalma a pilótafülkében található másik négy kijelző valamelyikére kerül majd át.

Az ilyen képernyők alkalmazásában az Airbusnak azonban így is csak a második helyet sikerül megszereznie: a Gulfstrem G500 és G600 típusú üzleti repülőgépein már megtalálható egy hasonló rendszer.

Kereskedelmi forgalomban használt típusokat nézve viszont nagy esélye van az európai cégnek az elsőségre, mert amerikai vetélytársa csak 2020-tól tudja majd alkalmazni a technológiát.

Amennyiben minden a tervek szerint alakul, Toulouse-ban ennél előbb kell végezniük a teszteléssel és az engedélyeztetéssel a mérnököknek.

A toulouse-iak úttörő berendezések alkalmazásában nem először járnak élen, 1984-ben a máig sikeres gépcsalád, az A320-as bemutatásával már volt egy nagy dobásuk, akkor a világon elsőként alkalmaztak analóg műszerek nélküli, teljesen digitális pilótafülkét, sidesticket és fly-by-wire rendszert egy mainstream utasszállítón.