Kihátrál a jetBlue, az Alaska Airlines és az Atlas Air a három nagy amerikai légicég mögül, mert az öböl-mentiekkel vívott harcukban a kicsikbe is belerúgnak – írta cikkében az ATW Online.

Az első USA-ban gyártott Airbus szűzfelszállása. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az első USA-ban gyártott Airbus szűzfelszállása. (Fotó: Airbus)

A szaklap felidézte, hogy legutóbb a United, az American Airlines és a Delta Air Lines vezérigazgatói elég éles hangot ütöttek meg az Amerikai Kereskedelmi Kamara március 2-i ülésén.

A vezetők úgy foglaltak állást, hogy az Emirates, a Qatar és az Etihad ellen a légügyi egyezmények újratárgyalásával is küzdeni kell. praktikusan ez azt jelentené, hogy a három nagy légicég a Nyitott Égbolt általános szabályait változtatná meg.

A trió érvei persze továbbra sem változtak: újfent tiltott állami támogatás felhasználásával vádolták meg az öböl-mentieket és azt mondják, hogy az arab cégek terjeszkedése már az amerikai dolgozók munkahelyét veszélyeztetik.

Ugyanezen a napon viszont a jetBlue, az Alaska Air és az Atlas Air vezérigazgatói figyelmeztettek, hogy hatalmas hiba lenne a Nyitott Égbot passzusait megváltoztatni.
Mint mondták, ők teljesen máshonnan nézik ezt az egész történetet és megpróbálnak üzleti hasznos húzni belőle.

A jetBlue elnök-vezérigazgatója, Robin Hayes a szaklap tudósítása szerint azt mondta: az amerikai légiiparban nagyjából 900 ezren dolgoznak a nagy három cég adatait nem számolva, ez háromszor annyi, mint ahányan a United-Delta-Americal triónál dolgoznak. A jetBlue és az Alaska Air code share megállapodást kötött az öböl-menti légitársaságokkal, amelynek segítségével a jetBlue jelentősen tudta növelni forgalmát.

Ez egy teljes hálózatot körülölelő üzlet, kiemelten fontos, hogy a Nyitott Égbolt megállapodáson keresztül együtt tudjunk dolgozni az arab társaságokkal, ez az üzlet a fejlődésünk érdekében kiemelten fontos – érvelt Brad Tilden, az Alaska Air vezérigazgatója.

Ugyanakkor a Norwegian low-cost légitársaság USA-beli expanziója kevésbé szúrja a nagy amerikai légitársaságok szemét. Legalábbis az

American Airlines és United Airlines kinyilvánították, hogy boldogan versenyeznek a norvégokkal
(pontosabban azok ír és angol leányvállalataival), mert a Norwegian – az öböl-mentiekkel ellentétben – nem állami támogatások segítségével akarják megvetni a lábukat a piacon, hanem okos üzleti stratégiával szállnak harcba és tartják alacsonyan a költségszintjüket.

A Norwegian üzleti modellje inkább a munkavállalókat tömörítő szakszervezeteknek fáj. Az amerikai pilótákat és légiutaskísérőket érdek-képviseletei ki is fejezték nemtetszésüket, hogy az egyes légitársaságok a nekik kedvezőbb munkajogi és adózási környezetet biztosító országokban indított leányvállalatok révén csökkentik a költségeiket, részben a munkavállalók rovására. Közlésük szerint a Norwegian is unfair módon versenyző külföldi konkurenciaként lép fel és ezzel veszélyezteti az amerikai munkahelyeket.

Az áruszállító cégeket is érinti a Nyitott Égbolt

A FedEx McDonell Douglas MD-10F gépe. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A FedEx McDonell Douglas MD-10F gépe.
(Fotó: AIRportal.hu)

Az Atlas Air és a FedEx attól is tart, hogy a Nyitott Égbolt szerződés szigorítása miatt eleshetnek a hetedik szabadságjog által érintett, áruszállításra vonatkozó jogoktól, amelyek keretében a FedEx a legötbb USA-Egyesült Arab Emírségek közti járatát üzemelteti. De ugyanebben a formában dolgozik a UPS is a két ország között.

Az öböl-mentiek elleni amerikai és európai hadjárat úgy tűnik újabb fordulóhoz érkezett, a múlt héten az Air France-KLM és a Lufthansa-csoport is újfent kikelt ellenük, bár az apropó teljesen más volt. Az unió a héten tárgyal Dohában a Katar és az unió közti légiközlekedési megállapodásról, az európai légicégek azt szeretnék, ha az unió szigorúbban fellépne a versenytorzító hatású, Európában tiltott állami támogatásnak minősülő finanszírozással szemben.