A következő hónapokban több érdemi döntés születhet a ferihegyi vasút fejlesztése kapcsán, amelynek keretében a 2-es repülőtéri terminálon vasútállomás épülírta cikkében a Világgazdaság.

A kormány még az idén dönthet a ferihegyi vasúti beruházás finanszírozásáról és ütemezéséről – tájékoztatta a Világgazdaságot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).

Folyamatban van az engedélyezési tervek kidolgozása, a vasúthatósági létesítési engedély megszerzése ebben az évben várható. Az előkészítés uniós forrásokból zajlik.

Forrás: Budapest Airport

A következő hónapokban derül ki, hogy milyen pénzekből fedezik a beruházás több tízmilliárd forintosra becsült költségét. Mivel az uniós keretben már kevés a tartalék, vélhetően hazai forrásra lesz szükség.

Az előttünk álló hónapokban kell eldőlnie annak is, hogy miként alakul a beruházás ütemezése, mikor jelenhet meg a közbeszerzési pályázat, és mikor startolhat el az építkezés.

Korábban, a 2024-es olimpiai pályázattal összefüggésben, azzal számoltak, hogy a vasút a következő évtized elején épülhet meg.

Évtizedes gondolat a repülőtér és a főváros közötti közvetlen vasúti összeköttetés megteremtése. Ez idő alatt többféle elképzelés látott napvilágot. Volt, amikor magántőkéből építették volna meg új nyomvonalon, egy másik elképzelés szerint az M3-as metrót hosszabbították volna meg.

Ezekből azonban – részben a légiipart is érintő hitelválság miatt – nem lett semmi. Fordulatot az hozott, hogy a kormány tavaly decemberben határozatban rendelte el a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közvetlen, kötött pályás elérhetőségének előkészítését – írja a lap.

A döntés értelmében Kőbánya-Kispest és Monor állomások között 27 kilométeren új, az országos hálózatba illeszkedő kétvágányú, villamosított vasúti pálya, a 2-es terminálon pedig átmenő vasútállomás épül.

Ez a terv találkozott a szakma elvárásaival is. A fejlesztés nemcsak a főváros irányából, hanem a dél- és kelet-magyarországi nagyvárosokból is lehetővé teszi majd a légikikötő gyors és kényelmes megközelítését. Ennek köszönhetően tehát például a Debrecen vagy Szeged felől érkezőknek nem kell majd beutazniuk a Nyugati pályaudvarra, hogy onnan visszafordulva jussanak ki a reptérre.

A BKK közben néhány hónapja elindította a budapesti belváros és a reptér közötti közvetlen autóbuszjáratát, amely már kezdettől fogva igen népszerű. A járattal naponta több mint kétezren utaznak, vagyis járatonként 30-an. A reptér utasforgalmának folyamatos növekedése azonban megkívánja a kötött pályás közlekedési kapcsolatot is.

Tavaly 11,4 millió fő vette igénybe a budapesti repülőteret, az idén várhatóan ennél is többen fordulnak meg ott. A folyamatban lévő, jövő nyárra befejeződő bővítéseknek köszönhetőn ugyanis a reptér évi 11,5-12 milliós utaskapacitása évi 15 milliósra nő. A Budapest Airportnál azzal számolnak, hogy 2019-ben el kell kezdeni egy újabb terminál (a C vagy 3. terminál) építésének előkészítését.

  • Attila

    1. Azt a vonalat ami a Ferihegy megallonal is megall nem lehet kiboviteni hogy kiterot tegyen a 2es terminalhoz az nem 27 hanem 2.7 lenne?
    2. A meglevo vonal mellett le lehetne fektetni meg 1 sinpart?
    3. A tervezett osszekottetesnek milyen a vonalvezetese ? Magyarul pontosan hol lesz megepitve?

  • Dani

    1.Semmi értelme új vonalat építeni amikor már van olyan is ami Ferihegy 1-nél leágazik és bemegy a reptér területére. És bár régóta nem használják,most mégis felújítják valamiért.
    2. Eddig se kellet bemenni a Nyugatiba, ha valaki keletről vagy délről jött vonattal. Ferihegyen leszáll és felszáll a 200E-re. Nem is értem hogy hazudhatnak ilyet.

    • A leágazás egy iparvágány, ami üzemanyag beszállításra szolgál, ha valamiért a közvetlen vezeték nem használható, plusz a reptéri új logisztikai parkjának szolgáltathat vasúti kapcsolatot. A vágány nem megy a terminál közelébe. A leágazás keresztezi a gyorsforgalmit, ezért napközben, illetve túl gyakran (mondjuk negyedóránként) nem használható, mert akkor meg a közúti kapcsolat dugul be, persze lehetne építeni felüljárót, de… Ettől függetlenül az egyes pálya észak-keleti oldalán és a gurulók, apron alatt futó vágány elég megalomán és pazarló tervnek tűnik.

  • Chestcontrol

    Akkor hamarosan indulhat a DEB- BUD expressz 😀