A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) legfrissebb adatai szerint bár kevesebb volt a légiközlekedési baleset 2016-ban az előző évihez képest, a halálos áldozatok száma nőtt.

A 200 légitársaságot tömörítő kereskedelmi szervezet lapunkhoz is eljuttatott éves repülésbiztonsági jelentése szerint 2016-ban átlagosan 1,61 baleset történt egymillió szektoronként, ez 10 százalékkal jobb adat, mint 2015-ben és jó 54 százalékkal haladja meg a 2007-es szintet, amikor egymillió szektoronként 3,53 baleset volt.

Az elmúlt évben a sugárhajtású gépeknél 42, a turboprop gépek esetében 23 baleset volt, ez 1,25 és 3,31 balesetet jelent egymillió szektoronként. Halálos baleset az IATA fogalomtára szerint 10 volt 2016-ban, 5 sugárhajtásúval, 5 pedig turboprop géppel történt, míg a balesetekben elhunytak száma 268 volt. Egy évvel korábban jetet nem ért halálos baleset, turboprop gépeket viszont négy is, ezekben a balesetekben 136-an vesztették életüket.

Az American Airlines Boeing 767-esének balesete Chicagóban. | © AIRportal.hu

Az American Airlines Boeing 767-esének balesete Chicagóban.


A legtöbb baleset a Közel-Kelet – Észak-Afrika régióban történt (5,8 baleset egymillió repülésenként), a legkevesebb pedig Észak Ázsiában volt, ahol egymillió repülésre 0,19 baleset jutott. Európában a mutató 1,20 volt. Az IATA kiemelte, hogy Afrikában jelentősen javult a repülésbiztonság, 2007 óta 89 százalékkal csökkent az egymillió szektorra vetített baleseti arány. A régiók közül Dél-Amerika és Karib-térségben, valamint a Közel-Kelet – Észak Afrika régióban nőtt a baleseti arány 2015-höz viszonyítva.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az IATA vizsgálta a baleseti okokat is, e szerint a legsűrűbben a futópályáról, vagy a gurulóútról való letérés fordult elő, de gyakori volt a behúzott futóval való landolás és a futómű összecsuklása landolás közben. Halálos baleset legnagyobb részben az irányítás repülés közbeni elvesztése miatt keletkezett.

Az IATA felhívta a figyelmet, hogy adataik nem egyeznek meg a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) számaival, mivel eltérő fogalomrendszert használnak.