Kiadta tavalyi évre vonatkozó baleseti statisztikáit a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA). A jelentés szerint minden szempontból kiemelkedően biztonságos év volt 2017. a légiközlekedésben.

Illusztráció. (Forrás: IATA.org)

2017-ben az összes baleset tekintetében minden egymillió kereskedelmi célú felszállásra 1,08 incidens jutott, szemben a 2016-os 1,68-os értékkel, és a megelőző öt év (2012-2016) 2,01 átlagával.

A legmegbízhatóbbnak 2017-ben is a sugárhajtású repülőgépek bizonyultak, egymillió felszállásra 0,11 baleset jutott, vagyis átlagosan minden nyolcmillió-hétszázezredik felszállás után következett be egy komolyabb baleset.

A turbólégcsavaros repülőgépek egymillió felszállására 1,30 baleset jutott, ez növekedést jelent a 2016-os 1,01-os értékhez képest, de még mindig a 2,01-os öt éves átlagérték alatt van. Összességében ezek a repülőgépek produkálták az összes incidens 44%-át, és az összes halálos baleset 83%-át. 2017-ben 9 olyan baleset történt, melyben turbólégcsavaros volt érintett és a repülőgép “totálkáros” lett és öt olyan baleset volt, melyben halálos áldozatok voltak.

Ugyanakkor a IATA tag légitársaságok sugárhajtású, vagy turbólégcsavaros repülőgépei egyetlen halálos, vagy olyan balesetet sem szenvedtek el mely gép totális károsodását eredményezte volna.

Infógrafika. (Forrás: IATA)

A nem IATA tag cégeket is számításba véve sajnos már nem ennyire jó a statisztika: hat halálos baleset tizenkilenc ember életét követelte tavaly, ugyanakkor ez még mindig jelentős javulás a 2016-os évhez képest, akkor hat baleset kétszázkét halálos áldozatot szedett.

A hat halálos kimenetelű balesetből egy sem sugárhajtású utasszállítóval történt. A hat halálos balesetből öt turbólégcsavaros repülőgéppel történt, egy balesetben pedig egy áruszállító repülőgép volt érintett (ACT Cargo Boeing 747F Bishkek 2017. január), utóbbi balesetben a repülőgép személyzetén kívül 35 ember a földön veszítette életét.

“2017 nagyon biztonságos év volt a légiközlekedési iparág számra. Globálisan 4,1 milliárd utas szállt tavaly repülőgépre, és 41,8 millió felszállás történt világszerte, ez majdnem minden nagy régióban is növekedést jelent.” – mondta el Alexandre de Juniac, a szövetség elnöke.

Hozzátette, a tavaly történt eseteket kivizsgálták, és azokból ugyanúgy levonják a megfelelő következtetéseket a repülésbiztonság javítása érdekében, mint ahogy teszik majd a közelmúltban Oroszországban február 11-én és Iránban február 18-án történt tragédiák jelentéseiből. Utóbbiak miatt már most elmondható, hogy 2018 biztosan rosszabb évként vonul majd be a történelembe az előző év(ek)hez képest.

A IATA öt legfontosabb megállapítása a 2017-es év légiközlekedésének biztonságáról