Megkezdődött a különleges, újratervezett főfutószáraknak a gyártása a leghosszabb Boeing 737-eshez. A gyártó nyilvánosságra hozott egy látványos videót és néhány információt az alkatrészről, amely segít majd elkerülni, hogy a MAX 10-es megnyújtott törzse fel- és leszálláskor a futópályának ütődjön.

A tovább nyújtott törzs miatt kellett kitalálni új futószárat (Grafika: Boeing)

Augusztus 20-án elkezdte a beszállítócég a Boeing 737 MAX 10-esre tervezett újfajta főfutószárak gyártását – közölte a Boeing a honlapján, ahol egy videót is közzétettek az információk mellett erről a különleges alkatrészről.

A MAX 10-es legelső példányának elemeit már gyártják, a típusváltozat forgalomba állítása 2020-ban lesz.

Ismert, a MAX 9-eshez képest 168 centiméterrel még tovább nyújtott törzsű új generációs 737-es típusváltozathoz ki kellett találni egy különleges főfutóművet, hogy fel- és leszálláskor ne ütődjön a farokrész a futópályához.

Amint a gyártó közölte, a mérnökök sok hónapig tervezték és tesztelték a főfutómű újfajta megoldását.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A különleges szerkezetben egy teleszkópos elem felszálláskor, az elemelkedés pillanatában 24 centivel „megnyújtja” a futószárat, leszálláskor pedig lassan lejjebb engedi.

Ezzel biztosítható, hogy e két repülési manőver során megfelelő lehessen az állásszög, és ne érjen a futópályához a farokrész. A földön, gurulás vagy parkolás közben pedig így a többi típusváltozattal egyező magasságban lehet a MAX 10-es.

A törzsbe való behúzáskor egy másik részegység karja húzza beljebb ezt a teleszkópos részt, így elfér a standard, a többi típusváltozattal megegyező futóműaknában az egész szerkezet (kiengedéskor ellentétes a folyamat természetesen). A Boeing közlése szerint hasonló megoldás található a hosszabb törzsű 777-esen is.

A MAX 10-est a tavalyi párizsi légiszalonon jelentette be a Boeing, miután a kategóriában versenytárs Airbus A321neo jóval több megrendelést könyvelhetett el az addig leghosszabb MAX 9-essel szemben. Ez utóbbit még a fő Boeing-ügyfél United sem tartja eléggé jó gépnek.

Ám az újabb törzshosszabbítás meghozta a sikert az amerikai gyártónak: a MAX 9-es mintegy 130 példányos megrendelésállományához képest a MAX 10-esre már több mint 400 darabra adtak le igényt.