Hivatalosan is útjára indította új generációs E-Jet típuscsaládját az Embraer. A brazil gyártó 2018-ban készül a bevezetésre. A kínálat háromféle modellből áll. A leghosszabb törzsű kivitel már az Airbus és Boeing térfelén is labdába rúghat.

Azt már egy ideje tudni lehetett, hogy az Embraer E-Jet típuscsaládjának második generációján dolgozik. Az év elején a hajtóműgyártó partner, majd később egyéb rendszerek beszállítói is nevesítésre kerültek, de magát a típust, annak legalapvetőbb paramétereit és jellemzőit még nem mutatta be a gyártó. Az új E-Jet család indítását végül az idei Párizsi Légi Szalon nyitónapjára időzítették a brazilok.

Az új gépcsalád neve E-Jets E2 lett, amely a második generációra utal. A típusváltozatokat illetően az E190-E2 forgalomba állítása 2018-ban, az E195-E2 2019-ben és végül a legrövidebb törzsű E175-E2 2020-ban kerülhet sorra. A típus ismerőinek ebből azonnal feltűnik, hogy a jelenlegi kínálat E170-es szériája nem lesz része az E2 kínálatnak.

Ami az utasbefogadóképességet illeti az E175-E2 a jelenlegi E175-öshöz képest egy sorral több férőhelyet kínál, így egyosztályos elrendezésben 88 utas foglalhat helyet a kabinban. Az E190-E2 marad 106 üléses, az E195-E2 azonban három üléssorral növekszik elődjéhez képest, amellyel már 132 utast vehet fedélzetére. Ezzel a kapacitással akár Airbus A319-es, vagy Boeing 737-700 vetélytársként is színre léphet a legnagyobb új Embraer, de a Bombardier CSeries 100-asával mindenképp szoros piaci versengés várható.


Az Embraer bemutatója új E2 típuscsaládjáról. (Forrás: Embraer YouTube Csatorna)

Az új, költséghatékony E-Jet E2 típusok bevezetésével az Embraer továbbra is fenn szeretné tartani vezető szerepét a 70-130 üléses sugárhajtású regionális utasszállító repülőgépek piacán. Az eddiginél is gazdaságosabb és tisztább üzemről a Pratt&Whitney PurePower hajtóműcsaládja gondoskodik. Az újratervezett szárnyak, a teljes fly-by-wire vezérlés pedig ugyancsak esszenciái a korszerűsítésnek.

A gyáriak konkrét számokat egyelőre nem közöltek, de kétszámjegyű fejlődést ígérnek a fenntartási és üzemeltetési költségekben, amellyel szerintük a nagyobb, új hajtóművekkel kínált keskenytörzsű típusokkal is képesek lesznek felvenni a versenyt.

Akárcsak az utaskabinban, a pilótafülkében is lesznek újítások, nagyméretű kijelzők és frissített repülésirányító rendszerek várják a hajózókat. Az Embraer úgy számolja, hogy az E2 típusok fejlesztése 1.7 milliárd dolláros költséget jelent az elkövetkező 8 évben.

A típuscsalád első vevői az amerikai SkyWest Airlines és a hatalmas lízingcég, az ILFC, amelyek összesen 300 gépre jelentették be igényüket.