Ismét támadta az Air France-KLM és a Lufthansa a katariakat, a héten zajló katari légügyi tárgyalások előtt határozott fellépést kért a két csoport az uniótól.

A Qatar Airways Airbus A350-ese Frankfurtban. Nem szívesen látott vendég lenne? (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Qatar Airways Airbus A350-ese Frankfurtban. Nem szívesen látott vendég lenne? (Fotó: AIRportal.hu)

Az ügy hátterében az ál, hogy az Európai Unió küldöttsége a héten megy második fordulós tárgyalásokra Dohába, hogy a Katarral kötendő új légügyi megállapodásról egyeztessen. Ez a dokumentum az, amely szabályozza a két fél közötti légi járatok számát is. A franciák, a hollandok és a németek pedig az eddiginél keményebb fellépést várnak az uniótól, és azt, hogy ne csak szavakban, de tettekben is védjék meg az uniós piacot.

A Twitterre is kikerült levélben a két hálózatos légitársasági csoport azt írta, tiszteletben tartják, hogy az unió a tiszta és szabad verseny híve, de azt kérték, hogy az elméletet ültessék át gyakorlatba is, és ennek megfelelően tárgyaljanak Katarral.

Érveiket alátámasztandó azt is leírták, hogy 2020-ra ezer darab szélestörzsű gép fog üzemelni a Perzsa-öbölben, a jóval nagyobb Európában alig 200-zal több, az öböl-menti légitársaságok ilyen nagy arányú fejlődése jelentősen rombolta az európai hálózatos légitársaságok üzletét. Az Air France, a KLM, a Lufthansa, a Swiss és az Austrian Airlines több mint harminc, a Közel-Keletre, Indiába, és Ázsiába irányuló járatot volt kénytelen megszüntetni

Bár a „sárdobálás” a két fél között korábban sem volt példa nélküli, egy ideje nem volt újabb felvonás a szappanoperában. Egyebek közt azért, mert az IAG – akik alá sem írták ezt a levelet, vélhetően azért, mert a Qatar 12 százalékos tulajdonosuk pénzügyileg érintett, a Lufthansa pedig épp az Etihaddal szövetkezik. Az indokok viszont most is ugyanazok, az európaiak szerint, ha Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályai érvényesek lennének, akkor 40 milliárd eurónyi állami támogatásról állapíthatnák meg, hogy tiltott finanszírozásnak minősül.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.