Az eddigi közvetlen hosszú távú járatokra utaló hírek után most az Air Asia holding vezérigazgatója, Tony Fernandes bejelentette, hogy Japánon keresztül nyitnának útvonalakat Európába és az Egyesült Államok nyugati parti nagyvárosaiba 2020-tól.

A 2019 végétől érkező A330neókkal indíthat hosszú távú járatokat az ázsiai légitársaság-csoport (Grafika: Airbus)

Los Angeles-be és San Franciscóba készül járatot indítani a legnagyobb ázsiai fapados holding, az Air Asia a hosszú távú leánycégével, de közvetlen útvonal helyett Japánon keresztül.

Tony Fernandes, a holding vezérigazgatója a Nikkei Asian Review-nak elmondta, hogy már várják a jóváhagyásokat a japán hatóságoktól, és elképzelésük szerint Nagoja lehetne a tranzitállomás a Malajziából vagy Thaiföldről közlekedő járatoknak.

Az Air Asia-vezér megjegyezte, hogy a japán nagyváros Európa felé is jó tranzitállomásnak tűnik, hiszen csak tíz óra a repülőút onnan.

Ami ezt a lehetséges helyszínt illeti, azért eshetett Nagojára a választásuk, mert már ott működik a helyi leánycég, az Air Asia Japan. Emellett a hosszú távú részleg, az Air Asia X jelenleg is közlekedik Japánon keresztül, a Hawaii-szigetekre, Honoluluba járnak oszakai megállóval, a járatok teljesítményét sikeresnek minősítik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A thaiföldi és az indonéz Air Asia X-részleg pedig mostanában nyit új japán járatokat, Bangkokból, Baliról és Jakartából.

Eddig leginkább közbenső leszállás nélküli európai és amerikai járatokra utaltak a hírek: meg is kapták az engedélyt a Kuala Lumpur és London-Gatwick közötti útvonalra 2017-ben, bár végül nem indították el a járatokat.

Amikor az idén ismét előkerült a hosszú távú járatok kérdése, amelyeket a megrendelt Airbus A330-900neók érkeztével indítanának majd, az egyik cégvezető azt mondta, kisebb repterek közötti forgalomban gondolkodnak, mert a nagy presztízsű, például londoni útvonalakon túl nagy az árverseny. De még ekkor sem volt szó közbenső megállóról.

Forrás: Airbus

A diszkont cég 2012-ben szüntette meg európai, londoni és párizsi járatait, mert akkor még a gazdaságtalanná vált négyhajtóműves A340-essel üzemeltek. Azóta pedig inkább az ázsiai régióra koncentrált az X-részleg az A330-asokra váltva, nagyjából hat-nyolc órás repült időig.

Kérdés, hogy kapna-e jogot az Air Asia X japán utasok szállítására az európai és USA-járatokon: mivel az oszakai megállóval közlekedő hawaii útvonalra megkapta, ez nem lehetetlen.

A japán fapados piacon egyébként is mozgolódás van: az ANA összevonja két diszkontját, a Peach-et és a Vanilla Airt (utóbbi 2013-ig az első Air Asia Japan volt, amíg ki nem szállt az Air Asia Group, hogy később újraindítsa japán leánycégét más befektetőkkel), a Japan Airlines pedig nemrég megalapította a 2020-tól európai és amerikai járatokat indító diszkont leánycégét.