Jelentős mértékében csökkent az Egyesült Államok négy legnagyobb légitársaságának üzemi és adózott eredménye a kerozinköltségek, valamint a bér jellegű ráfordítások növekedése miatt az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A hálózatos United, American Airlines és Delta Air Lines, valamint a diszkont Southwest Airlines üzleti jelentésében közös, hogy az üzemanyagköltségek általában kétszámjegyű mértékben növekedtek, de az új kollektív szerződések miatt a bér jellegű ráfordítások is sok többletköltséget jelentettek a cégeknek. Aggodalomra azonban nincs ok, mindegyik társaság szép nyereséget termelt, köszönhetően annak, hogy a cargo forgalomból származó bevétel jóval nagyobb mértékben nőtt, mint az utasok szállításából szerzett bevétel.

American Airlines

Fotó: Grafika: Boeing Company | © AIRportal.hu

Fotó: Grafika: Boeing Company

A Fort Worth-i székhelyű légitársaság az első negyedévben 2 százalékkal több, 9,6 milliárd dolláros bevételre tett szert az üzemelésből, amelyet viszont bőven ellensúlyozott az, hogy a kiadások 11,4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. Ennek fő oka az, hogy a kerozinköltségek 36,2 százalékkal emelkedtek, és a bér jellegű ráfordítások is 6,5 százalékkal nőttek a tavalyi első negyedévhez képest.

Az American Airlines üzemi eredménye 55 százalékos csökkenéssel 601 millió dollárt tett ki a negyedév végén, az adózás utáni eredmény pedig 234 millió dollár volt, szemben az egy évvel korábbi 700 milliónál, ez 66,6 százalékos csökkenésnek felel meg.

Delta Air Lines

Fotó: Airbus Industries | © AIRportal.hu

Fotó: Airbus Industries

Az Atlantában székelő Delta adatai azt mutatják, hogy az üzemelésből származó árbevétel 1 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest és 9,1 milliárd dollárt tett ki, miközben az üzemi ráfordítások 5 százalékkal emelkedtek. A bérköltségek 7, az üzemanyagköltségek viszont mindössze 1 százalékkal voltak magasabbak, mint tavaly ugyanilyenkor.

A Delta Air Lines üzemi eredménye 32 százalékos csökkenéssel 1 milliárd dollárra módosult, míg az adózott eredmény ennél is nagyobb mértékben, 36 százalékkal csökkent és 603 millió dollárra mérséklődött a negyedév végére.

United Airlines

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu

Mostanában a United leginkább a brutális körülmények között a fedélzetről lerángatott utas miatt került a figyelem középpontjába. A negatív hírspirál most is folytatódik, hiszen a többiekével együtt a chicagói székhelyű társaságnak is romlottak a pénzügyi mutatói. Az árbevétel tekintetében még pozitív a mérleg, 2,7 százalékkal 8,4 milliárd dollárra javult ez a pénzügyi mutató. A ráfordítások ugyanakkor ennél nagyobb mértékben, 7,9 százalékkal gyarapodtak és 8,1 milliárd dollárt tettek ki. Üzemanyagra 28, fizetésre 6,9 százalékkal ment el több pénz.

A United üzemi eredménye így 278 millió dollár lett, 57,2 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban, az adózás utáni nyereség pedig 69,3 százalékkal a korábbi 313 millió dollárról 96 millió dollárra zsugorodott.

Fontos azonban megjegyezni, hogy ezeket az adatokat az utóbbi hetek történései nem befolyásolták, mivel azok a pénzügyi zárást követően történtek.

Southwest Airlines

Grafika: Boeing Company | © AIRportal.hu

Grafika: Boeing Company

A diszkont formában működő légitársaság bár más üzemelési modellt követ, ugyanazok a piaci hatások érvényesek rájuk is, mint a hálózatosokra. A világ legnagyobb fapados cégének eredménye azt mutatja, hogy a bevételek 1,2 százalékkal 4,8 milliárd dollárra emelkedtek, a kiadások viszont ennél jóval nagyobb mértékben, 8,8 százalékkal tettek ki nagyobb összeget, mint egy évvel korábban. Üzemelésre a Southwest 4,2 milliárd dollárt költött. A diszkont cégnél 8,2 százalékkal nőtt a kerozinköltség, bérekre 12,6 százalékkal költöttek többet az új kollektív szerződés miatt.

Az üzemi eredmény 30,3 százalékos csökkenéssel 658 millió dollárra módosult a 2016 első negyedévihez viszonyítva, míg az adózás utáni nyereség 351 millió lett, szemben az egy évvel korábbi 513 millió dollárnál. Ez 31,6 százalékos csökkenést jelent.