A hibás részegységekkel rendelkező Rolls-Royce Trent 1000 hajtóművekkel szerelt Boeing 787-8-asok és -9-esek repülési korlátozásáról döntött az USA légügyi hivatala. Az érintett gépek kevesebb, mint feleannyi repült időre távolodhatnak el a kitérő repterektől, mint amennyi az eredeti ETOPS engedélyükben szerepel. A Rolls-Royce szerint a közepes nyomású turbinafokozatban újabban felfedezett probléma súlyosabb, mint gondolták.

A napokban megírtuk, hogy iparági információk szerint az Egyesült Államok légügyi hivatala, az FAA légialkalmassági direktíva kibocsátására készült a Boeing 787-esek hibás Rolls-Royce hajtóművei miatt. Most pedig meg is jelent az utasítás, amely kedden érvénybe is lépett – írja a flightglobal.com portál.

A szigorítás szerint a 330 perces ETOPS-engedélyt 140 percre korlátozták, azaz csak ennyire távolodhatnak el a kitérő repterektől az érintett 787-esek, nem csak a hírekben eddig szereplő -9-esek, hanem -8-as változatok is.

Ez lényegesen befolyásolja például az óceánok feletti repüléseket, különös tekintettel a Csendes-óceánt átszelő járatoknál, emellett több érintett járatnak el kell majd térnie az ideális, legrövidebb útvonaltól.

Nem csak a hosszabb törzsű -9-es, hanem a -8-as Dreamlinerek egy része is érintett (Fotó: Boeing)

A brit hajtóműgyártó Trent 1000 típusú, új generációs hajtóművének “Package C” verzióval szerelt közepes nyomású turbinafokozatában bukkantak az előzetesen feltételezettnél súlyosabb hiányosságra. (A különféle betűkkel – többek között A, E, C és K – jelölt verziók 2-esre végződő változatai az érintettek, ezekben található meg a Package C modul.)

A már eredetileg is hibás részegység újratervezését 2016 októberében kezdte el a Rolls-Royce, de nemrég kiderült, hogy komolyabb a gond, az idő előtti korrózió mellett repedések is megjelenhetnek a gyártó vizsgálata szerint.

Az FAA honlapján olvasható direktíva indokolásában az olvasható: a hibás hajtóművekkel szerelt 787-8-asoknál és -9-eseknél előfordulhat, hogy repülés közben le kell állítani az egyik erőforrást, a másik pedig ilyenkor fokozott terhelésnek van kitéve a kitérő reptérre történő leszállásig. Mivel ez is tervezési hibából eredő gyengeséggel rendelkezhet, szükséges az ETOPS-engedély szigorítása.

Az üzemeltetőknek és a Rolls-Royce-nak június 1-ig kell rendkívüli vizsgálatokat elvégezniük, majd jelentést tenniük az FAA felé.