Közeledik az Embraer új generációs hajtóművekkel felszerelt E190-E2 típusának bevezetése. Ez alkalomból a brazil gyártó nyilvánosságra hozta, hogy a várakozásokat felülmúlja a repülőgép viselkedése és teljesítménye.

Forrás: Embraer

Várhatóan április végén áll forgalomba a Widerøe norvég légitársaságnál az Embraer továbbfejlesztett, E190-E2 típusú sugárhajtású repülőgépe, a népszerű regionális típuscsalád új generációs változatai (E175-E2, E190-E2 és E195-E2) közül elsőként

Az E190-E2 repülési tesztjei véget értek, a légialkalmassági engedély kibocsátása előtt pedig a brazil gyártó nyilvánosságra hozta az eredményeket. A közlemény szerint kijelenthető, hogy a típus jobban teljesít az eredetileg tervezettnél.

Az üzemanyag-fogyasztás 1,3 százalékkal jobb a vártnál, így a jelenlegi E190-eshez képest az új hajtóművekkel szerelt változat 17,3 százalékkal takarékosabb lesz.

Hamarosan megkapja a típusengedélyt az új generációs E-jet család középső változata (Fotó: Embraer)

Az Embraer közleménye szerint emellett 10 százalékkal jobb a fogyasztás a „közvetlen versenytársnál” – itt vélhetően a Bombardier hasonló méretű, teljesen új fejlesztésű CS100-asára gondolnak.

A gyártó szerint az E190-E2 a leginkább környezetbarát típus lesz a szegmensben, a zajártalomra megszabott, IV-es fokozatú ICAO-határértéknél 17 helyett 20 EPNdB-vel (gyakorlatban észlelhető decibellel) alacsonyabb.

A repülési tesztek szerint a típus a felszállóteljesítmény terén is felülmúlja a terveket.

Ehhez kapcsolódóan például a magas fekvésű, és/vagy forró éghajlatú repülőterekről, mint például Denverből vagy Mexikóvárosból indulva az E190-E2 hatótávolsága 600 tengeri mérfölddel (1100 kilométerrel) több lehet a jelenlegi változathoz képest.

A rövid futópályával rendelkező repterekről, mint például London-City, pedig több mint 1000 tengeri mérfölddel (1850 kilométer) nagyobb utat tehet majd meg.

Az Embraer hangsúlyozza, hogy a keskenytörzsű szegmensben a leghosszabb karbantartási intervallummal bír az E190-E2, a közlemény szerint az „egyszerűbb karbantartás” (nem részletezik, melyikre gondolnak) 10 ezer repült óránként lesz esedékes.

Ez a dokumentum szerint egy tíz éves periódus alatt plusz 15 nap használatot tesz lehetővé egy gépnél a jelenlegi generációs változathoz képest.

További pozitív eredmény, hogy az új verzió jobb eredményeket mutat a pilóták átképzésénél is, a régi változatról csupán egy két és fél napos tréning után, szimulátoros gyakorlat nélkül ülhet át a repülőszemélyzet.

A rivális Bombardier is örül az E2 jobb teljesítményének

 

A hír hallatán a rivális Bombardier nem késlekedett, és az amerikai International Trade Commission-höz (ITC) sietett, hogy a bizottság vizsgálja felül korábbi döntését a C Seriest terhelő 292%-os büntetővámmal kapcsolatban és a Boeing-Bombardier vitában az Embraer E190-E2-es típust is vegyék számításba.

 

A brazil gyártó által közölt jobb teljesítmény mutatók ugyanis a hatótávolságban is megmutatkoznak.

Az E190-E2-es új, katalógus szerinti hatótávolsága 2900 tengeri mérföld (5371 km), ezzel pedig már beletartozik az ITC által a Boeing beadványa nyomán vizsgált szegmensbe.

 

Az amerikai gyártó beadványa a 100-150 utas szállítására képes, legalább 2 900 tengeri mérföld hatótávolságú gépekre vonatkozott, melybe eddig a Boeing 737-700, 737 MAX 7, Airbus A319 és Bombardier C Series típusok estek bele.

 

Az ITC várhatóan január 26-án, pénteken hirdeti ki döntését az ügyben.