Európában az a fajta szolgáltatás, amit az Egyesült Államokban az Alaska Airlines kínál talán a Norwegian részéről ismert, de a nagy európai légitársaságok igazán körülnézhetnének a seattle-i cégnél.

A magát hivatalosan hálózatos légitársaságnak hívó, a gyakorlatban inkább hibrid légitársaság egyik leghosszabb, 6 órás, New York – Newark és Seattle közötti járatát sikerült kifogni, amelyet először kétkedéssel fogadtunk, mondván egy egész Amerikát átszelő járatot egy keskenytörzsű gépen teljesítve nem biztos, hogy a legkedvesebb emlék marad. De az Alaska Airlines minden előítéletre rácáfolt.

Bár az Alaskan kínál business osztályt, van hűségprogramja, biztosítja a csatlakozást, egyetlen légiszövetségnek sem tagja, és nem is törekszik erre. A legfontosabb, hogy a gépeiket a lehető legnagyobb mértékben kihasználják, áraik pedig általában inkább a fapados szektorhoz közelítenek.

A leghosszabb járatokat általában a Boeing 737-es legnagyobb, 900-as változatával repüli az Alaska Airlines, szélestörzsűek beszerzésén nem gondolkodnak, a 9-es 737-esek tökéletesen megfelelnek a társaságnak. Az N462AS lajstromú gépünk érdekes hibrid volt: kabinja a legújabb, sky interior kialakítást kapta: hangulatvilágítás, fentről lefelé nyíló fej feletti poggyásztartók, a 4 éves gép festése azonban még a régi Alaska Airlines motívumokat viselte. A székezés az átlagosnál gyérebb volt már csak azért is, mert a gépeket kétosztályos elrendezésben, business és economy osztállyal is felszerelték. Az üzleti osztályon 2-2 es elrendezésben bőr fotelek várják az utasokat, a turistán a sötétszürke bőr borítású, állítható fejtámlával rendelkező üléseket 32-es közökkel, vagyis egymástól 81 centiméterre telepítették.

Minden egyes ülésnél található áramforrás, és kimondottan jó hír, hogy ezek nem csak az amerikai, de az európai szabvány csatlakozókat is képesek fogadni. Ha mégis valami baj lenne, akkor az USB-csatlakozón keresztül biztosan lehet némi energiát csiholni ezekbe az eszközökbe.

A légitársaság fedélzeti magazinja mintha egy teljesen másik világnak készült volna. Rendkívül terjedelmes, 230 oldalas, jó minőségű fényes papírra nyomott, és a benne lévő cikkek hangvétele, mondanivalója is teljesen különbözik attól, mint amit Európában megszoktunk. Egy-egy célállomást több oldalon keresztül, mindenféle aspektusból részletesen bemutatnak, mintha nem is fedélzeti magazint, hanem egy minőségi turisztikai szaklapot forgatnánk. Nyelvezete könnyed, egyszerű, nem túlcicomázott, a cikkek pedig nem csak a repüléssel, turizmussal kapcsolatosak: fitnesz, ingatlan, tudomány…minden témakörben találni valamilyen olvasnivalót. Ezen a terméken is jól tetten érhető az amerikaiak általános szolgáltatás-központúsága.

Apró figyelmesség, hogy a székek háttámlájában lévő tájékoztató füzeteket és menükártyákat úgy alakították ki, hogy a kék, világoskék és zöld színeket egymás mögé pakolva hullámzó alakot ad ki, jó ránézni egy ilyen apró formai trükkre.

 

A menü nincs túlzsúfolva, háromféle étel választható, de a kora reggeli és késő esti járatokon csak egyféle étel választható. A reggeli járaton omlettet lehetett venni 8 dollárért, az étel mennyisége és minősége pedig a legjobb hálózatosokon adott ételekével vetekszik. A meleg ételekért és az alkoholért fizetni kell, a többi ital azonban korlátlan és ingyenes. Ez elsőre furcsán hangozhat, de inkább fizetnénk egy jó minőségű, bőséges ételért az ingyen kapott, kétes minőségű, és minimális süti, vagy szenvics elfogyasztása helyett.

 

Az Alaska Airlines fedélzeti szórakoztató rendszere a saját eszközökön ingyenesen, bérelhető tableten pénzért elérhető. Több száz filmből, sorozatból, dokumentum filmből lehet válogatni. Aki csak chatelni akar, azt is ingyen teheti, a fedélzeti internetet csak SMS-ezésre használni ugyanis díjtalan. Az internet elérésért viszont kemény árat fizettet az Alaska, fél órás netezés 11 dollárba kerül, a járat teljes hosszára 40 dollárt kérnek. Cserébe viszont saját tesztünk szerint a rendszer stabil, és nagyon gyors, bár az Alaska elmondása szerint azért adódik néha probléma vele, mert földi antennákat használnak, ha sok utas akar egyszerre netezni, akkor a sebesség jelentősen csökken és vannak még lefedetlen területek.

Fotó: Alaska Airlines

Bár a járat teljesen tele volt, a légiutas-kísérők az Egyesült Államokban megszokott mosolygással kezelték a helyzetet, erőszakkal eltávolított utasról nem tudunk.

Az Alaska Airlines szolgáltatásaival hamarosan a magyarok is könnyebben megismerkedhetnek, mivel interline megállapodást kötnek a LOT-tal, így New York-i átszállással az Alaska Airlines járataira biztosított lesz a csatlakozás.