Nyugdíjazták a legelső példányként elkészült Boeing 777-est, amely 2000 óta a Cathay Pacific flottájában üzemelt. Az 1994-ben gyártott repülőgép, amely az első felszállásától hat éven át bemutató példány volt, a seattle-i Museum of Flight-hoz kerülhet, bár az intézmény közölte, megállapodás még nincs.

Szinte pontosan huszonnégy éve teljesítette szűzfelszállását a Boeing 777-es prototípusa: a 27116-os gyári számú példány 1994 június 12-én repült először, nem mellesleg legelsőként a típus képviseletében.

A repülőgép a Cathay Pacific flottájától ment nyugdíjba nemrég, a légitársaság pedig a seattle-i Museum of Flight állandó tárlatának adná – írja a Flugrevue.de portál. Azonban a múzeum közleményben jelezte, hogy szó sincs erről, még semmilyen megállapodás nincsen.

A prototípus 777-es az első repülését követően hat évig szolgált reprezentációs és tesztelési célokat a Boeing kötelékében, szárnyai alatt dolgozott mind a három elérhető hajtóműtípus, a Pratt&Whitney, a GE és a Rolls-Royce gyártmánya egyaránt. 

Majd 2000-ben, már a brit hajtóműgyártó szerkezetével a hongkongi Cathay Pacific flottájába került, ahol tizennyolc éven át dolgozott, a légitársaság most májusban vonta ki a forgalomból.

Az N7771 lajstromjelű legelső példány pályafutása véget ért, de Seattle-ben megtekinthető lesz remélhetőleg. (Forrás: Boeing)

Mint a portál összefoglalója rámutat, igen költséges egy működőképes repülő múzeumba helyezése, a hajtóművek – amelyek jó eséllyel még használhatók – kiszerelése, pótlása és a többi munka sok pénzbe kerül. Továbbá problémát jelent az is, hogy a 777 nagy repülőgép, amely nagy helyet foglalna a múzeumban.

Így egyelőre e különleges példány sorsa függőben van.

Egyébként a légitársasági szolgálatba állt első Boeing 777-200-as a hetedik megépült példány: a United Airlines flottájában máig repül N777UA lajstromjellel. Vannak e kettőnél fiatalabb triplahetesek is, amelyeket már kivontak a forgalomból és szétbontottak.

Az amerikai repülőgépgyártó nagy sikert aratott a 777-essel, ez idáig csaknem kétezer darabot vásároltak meg a típuscsalád összes (és leendő, új generációs X) változatából. Mint a közelmúltban megírtuk, a 777-es nemrég letaszította a trónról az Egek Királynőjét, a 747-est azzal, hogy meghaladta az átadott példányainak száma az utóbbiét.

A -200-as alapváltozatot a megnövelt hatótávú -200ER és a hosszított törzsű -300-as követte. Majd a kizárólagosan General Electric hajtóművekkel elérhető két újabb verzió, az ultra hosszú hatótávú, de kevésbé nagy példányszámban eladott -200LR, illetve az ezzel ellentétben nagy számban elkelt hosszabb törzsű -300ER változat érkezett.

A korszerű, kéthajtóműves szélestörzsű gép sikerét kihasználva a Boeing tovább is fejleszti a típust. A 777-8 és -9 elnevezésű két változat új, felhajtható végű szárnyat, új generációs hajtóműveket és egyéb frissítéseket kap (igaz, a törzse marad a régi, néhány módosítástól eltekintve), és várhatóan 2020-ban áll szolgálatba.