Két évvel ezelőtt, 2015. március 24-én csapódott hegynek a Germanwings Barcelona-Düsseldorf járatát teljesítő A320-as, senki nem élte túl a szerencsétlenséget.

A gép útvonala a Flightradar radarképén. | © AIRportal.hu

A gép útvonala a Flightradar radarképén.

A D-AIPX lajstromú Airbus A320-as a 9525-ös járatot teljesítette, a Barcelonából történt felszállást követően 27 perc alatt 38.000 láb magasságra emelkedett. Ezt követően mintegy 9 perc alatt süllyedt 38.000 lábról (11.582 méter) 11.000 lábra (3.352 méter), mely átlagosan 3.375 láb per perces süllyedést jelent.

A gép az Alpokba csapódott bele, az első adatok is arra utaltak, hogy kontrollált becsapódás (CFIT) történt. A francia hatóságok nem sokkal később beazonosították a baleset helyszínét, amely körülbelül 8 kilométerre található attól a ponttól, ahol a repülőgép jeleit utoljára érzékelték az internetes repülőgép-követő alkalmazások.

Szándékos, kontrollált becsapódás

A személyzet nem adott le semmilyen vészjelzést, a repülőgép válaszjeladójába beprogramozott squawk is végig a járat számára kiosztott 5512-re volt beállítva, nem állították át a pilóták az általános vészhelyzetet jelző 7700-as értékre, sem a 7600-as kommunikációs problémát, vagy a 7500-as gépeltérítést jelző kódra.

 | © AIRportal.hu

A hatóságok a baleset másnapján megtalálták a pilótafülkében zajló kommunikációt rögzítő egységet (CVR – cockpit voice recorder), ekkor derült ki, hogy egy pilóta volt csak a fülkében. Pár nappal később, április elején a repülési adatokat rögzítő fekete dobozt is megtalálták, a vizsgálatok pedig viszonylag hamar kiderítették, hogy a gépet az első tiszt, Andreas Lubitz szándékosan irányította az Alpoknak, miután kizárta a járat kapitányát a pilótafülkéből, amikor az WC-re ment. A kapitány a becsapódás pillanatáig próbált visszajutni a pilótafülkébe, először szép szóval, majd kiabálva, utána pedig a fedélzeten tartott baltával próbálkozott – sikertelenül. Lubitzról később az is kiderült, hogy pszichiátriai kezelés alatt állt.

A baleset után a hatóságok ajánlást adtak ki, amelynek lényege, hogy a pilótafülkében mindig két fő személyzetnek kell lennie, ha az egyik pilóta kimegy, akkor a vezető légiutaskísérőnek kell a pilótafülkébe belépni.

A végleges jelentés nyilvánosságra hozatalakor a francia hivatal (BEA) két biztonsági ajánlást fogalmazott meg a pilóták repülési képességégének szűrésére, elsősorban a pszichológiai és pszichiátriai problémák tekintetében. A szakértők szerint olyan intézkedésekre van szükség, amelyekkel érzékelhető, amikor egy pilóta azért nem akar a problémáihoz orvosi segítséget kérni, mert attól tart, hogy elveszti a pilótaengedélyét.

Barcelonában emlékeztek a hozzátartozók csütörtökön

A Germanwings-katasztrófa halálos áldozataira emlékeztek a hozzátartozók egy nappal a tragédia második évfordulója előtt a barcelonai El Prat repülőtéren csütörtökön – adta hírül az MTI.

A 2015 március 24-én történt szerencsétlenségben 150-en vesztették életüket, közülük 50-en spanyol állampolgárok voltak. Rokonaik, barátaik egyperces néma főhajtással emlékeztek rájuk a repülőtér 2-es termináljánál, ahonnan az Airbus A320-as végzetes útjára indult Düsseldorf felé. Az emlékezők egy-egy szál vörös rózsát helyeztek el a terminál közelében tavaly állított emlékműnél.

Silvia Chaves, a hozzátartozók által létrehozott érdekképviseleti szövetség elnöke az Europapress hírügynökségnek korábban elmondta: pénteken a francia Alpokban található Digne-les-Bains település katedrálisában ökumenikus szertartáson emlékeznek szeretteikre, majd részt vesznek egy emlékmű felavatásán azon a helyen, ahol a gép lezuhant.

Az emlékmű tartalmaz egy-egy emléktárgyat minden áldozat családjától – tette hozzá.

A járaton több ország állampolgárai utaztak, az áldozatok többsége német és spanyol volt.