Két, a HungaroControl szakemberei által kidolgozott közlekedésfejlesztési beruházást is támogatásra javasol az Európai Bizottság. Az egyik projekt célja a Free Route (szabad légtérhasználat) koncepció európai határokon átnyúló kiterjesztését, a másik a bécsi leszálló gépek hatékony és biztonságos áramlásának magyar légtérben történő támogatását célozza.

A pályázatokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szakmai támogatásával nyújtotta be a HungaroControl. A projektek összköltségvetése eléri a 3,1 millió eurót, amelynek 85 százalékát, több mint 2,6 millió eurót az Európai Unió Hálózatfinanszírozási Eszközök (Connecting Europe Facility, CEF) finanszírozza.

A 2015-ben támogatást nyert FRA (Free Route Airspace) tanulmány egy következő szakasza lehet az a szoftverfejlesztés, amely az egyik támogatásra javasolt projekt.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu

Ez alkalmassá teszi a hazai légiforgalmi irányítási rendszert, a MATIAS-t a határon átnyúló FRA üzemmód kezelésére annak érdekében, hogy támogassa FAB CE szinten bevezetendő egyes országhatárokon átnyúló kiterjesztett Free Route üzemet.

További célja a MATIAS FDP (Flight Data Processing) részterületének továbbfejlesztése, annak érdekében, hogy a rendszer képessé váljon a rugalmas légtértervezés és felhasználás támogatására, ami előfeltétele a határokon átívelő Free Route működés bevezetésének.

A másik, az Európai Bizottság által támogatásra javasolt projekt, a MATIAS új funkció kialakításával történő fejlesztésére, szoftverfejlesztésre irányul. Mindezt annak érdekében, hogy támogassa a bécsi leszálló gépek hatékony és biztonságos áramlását a magyar légtérben.

A projekt célja a bécsi repülőteret kiszolgáló AMAN (Arrival Management) rendszer támogatása a MATIAS rendszerben fejlesztendő AMAN és E-AMAN (Extended AMAN) funkcionalitás kialakításával. A projekt megvalósítása konzorciumban történik az osztrák léginavigációs szolgáltató (ANSP) vezetésével, a HungaroControl, továbbá a cseh és szlovák ANSP-k részvételével.