Kezdődhet a Kamov Ka-60-as helikopter polgári piac számára továbbfejlesztett, újrahajtóművezett változatának, a Ka-62-esnek a berepülési és engedélyeztetési programja.

A tavaly májusban debütált többcélú, elsősorban polgári felhasználásra szánt helikopter két prototípusának megkezdődött a földi tesztelése, július közepén egy példányt rázópadon gyötörtek meg a szakemberek, másikon az elektromos rendszerek próbáit végezték el.

A vibrációs tesztek eredményeinek megfelelően módosíthatják majd tovább a sárkányszerkezetet a szükséges pontokon, a 2012-es korai demonstrátorhoz képest ugyanis a farokrészt és a farokrotort már át kellett tervezni, ennek megfelelően készült el tavaly az első, végleges kialakításúnak mondott prototípus.

Minyók helyett, nagyobb kabinnal, exportra is

A Kamov Ka-60 Kaszatka első felszállását húsz éve, 1998-ban hajtotta végre, katonai alkalmazásban várhatóan idén áll rendszerbe, első üzemeltetőjénél, az Orosz Légierőnél.

Korai Ka-62 demonstrátor a 2013-as MAKS kiállításon (Forrás: Wikimedia Commons)

A gyár egyből nagy tételben, száz darabot gyárthat le belőle a szervezet számára, az ugyanis a kiöregedő, üzemidejük végéhez közeledő, Mil Mi-8-asainak váltótípusaként tervez a Kaszatkával.

A polgári illetve exportváltozatként emlegetett Ka-62/64 azért nincs még közel sem a légialkalmassági engedélyhez, mert a katonai felhasználású társához képest jelentősen áttervezték.

A kompozit anyagok széleskörűbb használata mellett kabinja nagyobb, és a 64-es esetében a gázturbina is eltérő, General Electric T700/CT7-2D1.

A gyártó Russian Helicopters a mindkét változat EASA engedélyének megszerzését 2020-ra várja, az orosz hatóságoktól azonban ennél jóval korábban megérkezhetnek az engedélyek, ha minden a tervek szerint alakul.