Amelyik fapados légitársaság az Amszterdam közelében megnyitandó Lelystad repteret kívánja majd használni, azt kötelezni kellene a Schipholon meglévő leszállási jogainak visszaadására – jelentette ki a KLM elnöke. Erre szerinte azért volna szükség, hogy a kapacitása határán működő amszterdami fő reptér fejlődhessen, és megtarthassa vezető szerepét az átszállóforgalomban, az interkontinentális kapcsolatok terén.

Az amszterdami fő reptértől elbúcsúzhatnak a fapadosok (Fotó: Schiphol Airport)

A tervek szerint jövőre a chartergépeknek, 2019-ben pedig a menetrend szerinti forgalom előtt is megnyílik az Amszterdamtól háromnegyed órás autóútra lévő Lelystad repülőtér.

A dutchnews.nl portál cikke szerint a napokban a KLM elnöke, Pieter Elbers ezzel kapcsolatban kijelentette: azokat a fapados légitársaságokat, amelyek Lelystadot is használni szeretnék, kötelezni kellene, hogy a Schipholon meglévő leszállási résidőket adják vissza.

Az amszterdami fő reptéren ugyanis egyre több fapados cég veti meg a lábát, a kapacitása határán működő Schiphol így elveszítheti a közlekedési csomóponti szerepét, hiszen a diszkontok elveszik a résidőt például a KLM elől – mondja Elbers.

Úgy véli, ugyanaz történhet meg, ami Eindhoven esetében, ahol az „árharcosok” úgy működtetnek járatokat, hogy közben nem adják fel a slot-jaikat Schipholon. Elbers félelme az, hogy a nemzetközi cégek elhagyhatják Hollandiát, ha nem tudnak bővülni Amszterdam fő repterén.

Meglátása szerint Schiphol növekedésének olyan új járatokból kell összeadódnia, amelyek az interkontinentális hálózatot bővítik. Emlékeztetett arra, hogy a KLM és a partnerei ennek legfőbb forrása. Végső soron tehát a szavaiból az következik, hogy szorgalmazni kellene a fapadosok Lelystadra költözését.

A kormányzat ez év eleji döntése szerint zöld utat kapott Lelystad fejlesztése, elutasítva a környezetvédők és a helyi lakosság ellenkezését. A hetvenes évek óta működő, jelenleg a Schipholt is üzemeltető cég kezébe lévő kis reptéren meghosszabbítják a futópályát, új gurulóutakat, előteret és terminált építenek. A fel- és leszállások számát évente 45 ezerben maximálták, a megnyitás után fokozatosan növelve a forgalmat.

Ugyanakkor a portál ez év eleji cikke szerint például az egyik nagy utazásszervező, az Arke úgy nyilatkozott, hogy nem szívesen költöznének át nyaralójárataikkal Lelystadra, mert az utasaiknak Schiphol könnyebb elérhetősége számít. Ezzel szemben a Transavia már bejelentette, hogy három repülőgépet állomásoztatna a partvidéki reptéren, és a hírek szerint a Ryanair is érdeklődik a lehetőség iránt, akár „az összes résidőt felvásárolná”, ha megfelelő az ár.

Schiphol fejlesztésére a versenyképességének megőrzéséért pedig többféle terv is van: amint arról az AIRportal.hu is beszámolt, több mint a felével növelnék a reptér kapacitását 2035-re, köztük egy új terminállal.