2011-11-30 21:00:00 mindennapi.hu
Nem az ajtón, inkább az ablakon jön be a kínai Hainan
Működésképtelenné válik a Malév?

Érdektelenségbe fulladtak a magyar-kínai tárgyalások a Malév megvásárlásáról, a reménybeli vásárló a ferihegyi reptéren jelenhet meg tulajdonosként, miután pályázik a Hochtief európai reptércsomagjára.

Mint évek óta mindig, december elején a Malév járatával érkezik Ferihegyre Joulupukki, a finn Mikulás. Hogy mit rejt a zsákja a magyar nemzeti légitársaság számára, amelynek fennmaradása hónapok óta kérdéses, izgalommal várják kicsik és nagyok. Különösen a magyar adófizetők, akik ebben az évben 24,5 milliárd forinttal kénytelenek hozzájárulni a társaság fizetőképességének a fenntartásához.

Hogy van kínaiul az hogy „nem”?
A Malévnál intenzív sikerpropagandához kezdtek a napokban, azt bizonygatják, hogy a tavalyi árbevételhez, 88 milliárd forinthoz képest idén 95 milliárd forint fölé várják a cég árbevételét, ami a 2009-es szinttel egyezik meg. Ez csak viszonylag jó eredmény, mert 2008-ban az árbevétel jóval több, 121 milliárd forint volt, igaz, ezt nagyobb gépparkkal és tengerentúli járatokkal érte el a légitársaság. Javult a kihasználtság is, az utóbbi hetekben már 75 százalék fölötti mutatót is regisztráltak, ami nemzetközi szinten is jó eredmény. Az ősz első hónapjai üzemi szinten nyereségesek voltak, vagyis nagyobb volt az árbevétel, mint a költség. Eközben a Malév tulajdonosa, a magyar állam, valamint annak kijelölt képviselője, Fellegi Tamás fejlesztési miniszter egy héten át hiába tárgyalt Kínában az ottani cégek magyarországi befektetéseinek valóra váltásáról.

Fellegi Tamás hazatérve egy szót sem ejtett a magyar légitársaságról. Erre jó oka volt, ugyanis nem hivatalos információnk szerint a Hainan légitársaság tárgyalóküldöttsége demonstratívan kivonult a kétoldalú egyeztetésekről, és dörgedelmes levélben nyomatékosította álláspontját, amely szerint nem kívánja megvásárolni a Malévet. Az eredmény több mint kínos a magyar kormánynak, ugyanis több oldalról szorítják. Az Európai Unió több mint egy éve vizsgálja, összefér-e az uniós szabályokkal a társaság állami támogatása. Régiós versenytársai ugyanis azzal jelentették fel, hogy tiltott, piactorzító támogatást ad, ezzel a Malév képes alacsonyan tartani a jegyárakat, kerüli el a csődöt. Az EU döntése, amely minden bizonnyal megállapítja a magyar kormány felelősségét, és a Malévet akár 100 milliárd forint visszafizetésére kötelezheti, bármelyik héten nyilvánosságra kerülhet. Másfelől a jövő évi költségvetésbe már nem tervezték be a Malév 25 milliárdját, vagyis a kormány azzal számol, hogy addig gazdát talál a légitársaságnak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Tulajdonos kerestetik
Úgy tudjuk, Fellegi útja előtt már mindent előkészítettek egy Malév-mentési akcióra. A titkos forgatókönyv szerint arra készültek, hogy a súlyosan eladósodott légitársaságot csődbe viszik, az orosz államot, amely a Vnyesekonombank tízmilliárjaival károsul, más, nagy építési projektek segítségével (Déli Áramlat, Paks) kárpótolják, a Malév nevet, illetve az európai uniós repülőterekkel kötött egyezményeket, leszállási engedélyeket kimentik, és új céget alapítanak a kínai Hainan bevonásával, de a terv most borult, hiszen az eurómilliárdokat biztosító befektető partner köddé vált.

A magyar kormány azóta kétségbeesetten keresi a lehetséges befektetőket. A Hainan magyar partnereként korábban szóba került a Demján Sándor tulajdonolta TriGránit, amely azonban nem kívánt élni a lehetőséggel. (Piaci pletykák szerint nem is nagyon tud segíteni, a cég svájci frank kitettsége az egyik legnagyobb az országban.) A tulajdonos most kétségbeesetten keres a kormánnyal baráti viszonyt ápoló, de magántulajdonú befektetőt. Állítólag az OTP és a Mol került célkeresztbe. Békeidőben talán járható is lenne ez az út, de most, hogy az OTP-t mind az európai bankválság, mind a hazai különadók sújtják, a Mol pedig egyre kínosabb nyilvánossághoz jut a horvát választási kampányban, nehezen magyaráznák meg a kis- és nagybefektetőiknek, miért vágnak bele egy kockázatos kalandba.

Hat légikikötő egy csomagban
Magyarázatot adhat a kínai Hainan légitársaság érdektelenségére a Malév iránt, hogy a cég utolsó körös tárgyalásokat folytat a német Hochtief építőipari csoport repülőtér-üzemeltető vállalatokban lévő tulajdonrészeinek megvásárlásáról. A német vállalatcsoport a Budapest Airport (BA) Zrt.-ben rendelkezik a legnagyobb tulajdoni hányaddal, 49,66 százalékkal, emellett az athéni, a düsseldorfi, a hamburgi, a sydney-i és a tiranai nemzetközi repülőtér üzemeltetésében is érdekelt.

Ha sikerrel járnak a Hainan tárgyalásai, a Malév anyakikötője, a Liszt Ferenc Repülőtér kezelői jogát birtokló BA kínai kézbe kerül. A reptér privatizációs szerződése állítólag tartalmaz egy titkos zártadékot, amely szerint ha a Ferihegy forgalmának felét-harmadát adó Malév működésképtelenné válik, az államnak mintegy félbillió forintos áron vissza kell vásárolnia a működtetői jogot. A Hainan a BA tulajdonosaként így komoly zsaroló potenciállal rendelkezhet a magyar állammal szemben a Malév ügyében. (Hoppá!!! Ez az üzlet, nem az árbevétel!)

Vashegyi András

forrás: mindennapi.hu

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!