A napok óta szakadó eső és a viharos szél sem zavarja Magyarország legnagyobb légikikötőjének forgalmát. Az elmúlt hatvan évben Ferihegyen felgyülemlett tudásnak nagy hasznát veszik ezekben a kritikus napokban a szakemberek.

Az elmúlt napok viharos, esős időjárás alaposan próbára teszi a Ferihegyi repülőtéren szabad ég alatt dolgozó szakemberek, a különféle földi kiszolgáló szervezetek munkáját, ennek ellenére sikerül fenntartani a zavartalan üzemelést. A viharos széllökések sebessége eléri a 40-50 kilométer/órás sebességet, mivel azonban a szél majdnem teljesen pályairányban fúj, ezért nem okoz különösebb gondot a fel- és leszállásoknál. A mai, korszerű utasszállító gépek elsősorban az oldalszélre lennének érzékenyek, a jelenlegi szélirány azonban a szokásos, észak-nyugati, mindössze 10 fokkal tér el a futópályák tengelyétől, emiatt érdemben nem befolyásolja a repülést, sem éjjeli, sem nappali üzemben.

Komolyabb kihívást jelent viszont a napok óta szakadatlanul zuhogó eső, amit a terminál épületek előtti betonról, az ún. forgalmi előtérről egy nagykapacitású csatornarendszer vezet el a repülőtér mesterséges tavába. Ennek a tárolónak, amelyben a tűzoltók számára tárolnak több ezer köbméter vizet, az elmúlt napokban nagyon megemelkedett a vízszintje. Ezért a Budapest Airport Zrt. munkatársai folyamatos szivattyúzással tartják a kritikus határérték alatt, hogy a tó továbbra be tudja fogadni a lehullott esővizet. A repülőtéri szolgálatok állandóan figyelik a meteorológiai előrejelzést, mert sem a repülőtér talaja, sem a víztároló már nem tud jelentősebb mennyiségű vizet felvenni.

A Budapest Airport Zrt. repülés üzemvezetője (Duty Airside Manager – DAM) speciális gépkocsival méri a futópályákon a vizes beton tapadását, hogy a fel- és leszálló gépek személyzete a megfelelő beállítással tudja szabályozni a repülőgépek fékhatását. A csúszós, vizes betonon nemcsak az autókéhoz hasonló ABS-rendszer segíti a repülőgépek biztos fékezését, hanem az ún. reverzálás is, amikor a sugárhajtómű gázsugarát egy rostély befordításával menetiránnyal szembe, előrefelé irányítják és így fékezik le gyorsan a sokszor 80-100 tonnás utasszállító gépeket.

Az eső, illetve a széllökések miatt ezen a héten nem kellett egyetlen járatot sem törölni Ferihegyen, illetve kitérő repülőterekre sem kellett irányítani egy repülőgépet sem.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!