Kútba eshet az amerikai légiforgalmi irányítási szektor privatizálása, miután sem a demokraták, sem a republikánusok, de még jogi szakértőik sem támogatják.

Az Egyesült Államok légiforgalmi irányító rendszere elavult, ezt már a hatóságok is beismerik, és tennének is ellene, viszont kongresszusi jóváhagyás nélkül nem sok ütőkártya van a kezükben. Tavaly nyáron az Obama-adminisztráció nem döntött a kérdésben, miután Trump kerülot a Fehér Házba, a szakma kérte, hogy hozzanak döntést az ügyben.

A Skift a témában publikált legfrissebb híre szerint erre továbbra is várni kell, mivel Trump kormánya két oldalról is falakba ütközött. Sem a republikánus, sem a demokrata szenátorok nem támogatják a privatizációs javaslatot, sőt, a pártok jogi szakértői sem látják értelmét.

Fotó: HungaroControl | © AIRportal.hu

Fotó: HungaroControl


A lap idézett egy-egy demokrata és republikánus szenátort, akik azt mondták, hogy a privatizáció egy dolog csinálna: nehéz helyzetbe hozná a kis repülőtereket és növelné az utazás költségeit, mivel a modernebb rendszer drágábban is lenne üzemeltethető, ezt pedig a légitársaságokon vasalná be a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA).

Bill Nelson, Florida szenátora azt mondta, semmi értelmét nem látja a mostani rendszer lecserélésére, mivel a világ legbiztonságosabb légiforgalmi irányító rendszerét üzemeltetik, így semmi értelme átadni azt egy ismeretlen entitás kezébe. Ezt azzal példázta, hogy legutóbb nyolc éve történt belföldi légitársaság járatával halálos kimenetelű baleset.

Elaine Chao közlekedési miniszter ezzel szemben azt mondta, hogy a technológiai fejlesztés elmaradása az innovációs versenyben hátra veti az Egyesült Államokat. Úgy vélte, a mostani rendszer egyszerűen nem képes tartani a versenyt az új technológiákkal. Erre válaszul Bill Nelson azt mondta, a légitársaságok saját számítógépes rendszerei is le szoktak állni, ez is példázza, hogy nem készek a komplex számítástechnikai rendszereket üzemeltetni.

A rendszer ellenlábasai még az üzleti gépek üzemeltetői, a privát pilóták, valamint a nem gyűjtő-elosztó repülőterek. Ők attól tartanak, hogy az új szolgáltató több pénzért kevesebb szolgáltatást biztosítana. A nagy légitársaságok azonban már vagy két évtizede lobbiznak egy az FAA-től külön álló légiforgalmi szolgálat létrehozásáért.

Fotó: HungaroControl | © AIRportal.hu

Fotó: HungaroControl


Korábbi tervek szerint a légiforgalmi irányítást kvázi-privatizációval kivették volna a Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC) kezeiből és egy független, önfinanszírozó, non-profit szervezetet hoztak volna létre, amely a légitársaságoktól szerzett bevételből gazdálkodhatna.

A The Economist korábbi cikkében azt írta, az amerikai földi radarokat még a Kennedy-érában telepítették, a gépek útvonala tele van töréspontokkal, és a rendszereknek 12 másodperc kell, hogy frissítsék a radarernyőt, ezért is használnak 5 mérföldes horizontális elkülönítést. Ennél is aggasztóbb, hogy a technológia miatt egyes alacsonyan repülő gépeket egyszerűen elvesztenek az irányítók a radarernyőkről, mert a gépek például hegy mögé, árnyékba kerülnek. Ezek mellett az, hogy slejfnis rendszert használnak, már említésre sem méltó.

MEGOSZTÁS