Jelentkezz légiforgalmi irányítónak!

El tudod képzelni, hogy monitorok, szoftverek, rádiók és radarok high-tech világában vagy épp az irányítótoronyból irányítod a több száz tonnás repülőóriásokat? Bírod a stresszt, szereted a kihívásokat?

Tudj meg többet a légiforgalmi irányító hivatásról, a munkakör betöltéséhez szükséges képességekről, a kiválasztás menetéről és a 2 éves légiforgalmi irányító képzésről!

A 2024 augusztusában induló képzésre 2024. március 15-ig lehet jelentkezni itt!

Kik azok a légiforgalmi irányítók?

A légiforgalmi irányítók felelnek a magyar légtérben közlekedő repülőgépek és a rajtuk utazó többmillió ember biztonságáért. Az irányítók ritkábban kerülnek reflektorfénybe, ellentétben a pilótákkal, ám munkájuk legalább annyira komplex és felelősségteljes. Rengeteg, folyamatosan változó információ birtokában kell gyors és jó döntéseket hozniuk, biztosítva ezzel, hogy a légi járművek egymástól biztonságos távolságban, balesetmentesen közlekedjenek. A légiforgalmi irányítás egy magas presztízsű, életre szóló hivatás a repülés szerelmeseinek.

Mit csinál az irányító?
Az irányító kezében van az utasok és a repülők biztonsága, a hajtóművek beindításától a magyar légtér elhagyásáig. Megadja a repülési útvonalat, a repülési magasságot, a felszállási vagy leszállási engedélyt és biztosítja, hogy a légi járművek mindig biztonságos távolságban közlekedjenek egymástól. Ugyanígy ő irányítja az országunk felett átrepülő forgalmat is.

Az irányítók munkáját radarberendezések, korszerű szoftver-rendszerek és professzionális kollégák támogatják.

Az ellenőrzött légtérben három nagy egység látja el a légi forgalom biztonságos irányítását: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található toronyban működő repülőtéri irányító szolgálat, továbbá a közel-körzeti irányító szolgálat és a körzeti irányító szolgálat.

A három egység egymással szoros munkakapcsolatban van, hiszen az adott horizontális vagy vertikális határokat elérve az egységek átadják a repülőgépek irányítását egymásnak. Ez tehát egy jól összehangolt csapatmunka – de nemcsak egymással, a szomszédos szektorok, országok irányítóival, hanem a pilótákkal is folyamatosan együtt kell működniük.

Az új információkat mérlegelve az irányítónak folyamatosan gyors döntéseket kell hoznia. A pilótákkal rádiókapcsolatot tartva utasítások, engedélyek és tájékoztatások adásával köteles biztosítani, hogy két légi jármű között se a vízszintes, se a függőleges távolság ne legyen kevesebb, mint az előírt elkülönítési minimum. Ez a minimális távolság jelenleg 1000 láb (300 méter) függőleges irányban, illetve 5 tengeri mérföld (kb. 9 km) oldalirányban, azonos magasságon. Ha belegondolunk, hogy a magas légtérben közlekedő utasszállító gép sebessége akár 1000 km/óra is lehet, ezek az elkülönítési távolságok ilyen sebesség mellett szinte eltörpülnek.

Kiből lehet légiforgalmi irányító?

Az ideális jelölt

  • kiválóan kommunikál;
  • kiegyensúlyozott és felelősségteljes;
  • gyorsan és hatékonyan hoz döntéseket;
  • képes egyszerre több dologra figyelni, akár huzamosabb ideig is;
  • jó problémamegoldó;
  • szeret csapatban dolgozni.

A jelentkezés feltételei a következők:

  • Európai uniós állampolgárság
  • A magyar nyelv anyanyelvi szintű ismerete
  • Államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű bizonyítvány
  • Legalább középfokú iskolai végzettség
  • Betöltött 20. életév
  • Büntetlen előélet

A pár perc alatt, online elvégezhető jelentkezéskor csak egy fényképes önéletrajz feltöltése és a releváns bizonyítványok adatainak beküldése szükséges. A kiválasztás folyamatáról az alábbi részben tájékozódhatsz.

Hogyan zajlik a légiforgalmi irányítók kiválasztása?

A kiválasztás folyamata:

1. kör: Regisztráció
2-3. kör: FEAST képességfelmérő tesztek
4. kör: Személyes beszélgetés
5. kör: Repülőorvosi vizsgálat
6. kör: Assessment Center

Az irányítás izgalmas és összetett feladat, amely speciális készségeket és képességeket igényel, ezért a jelentkezők közül egy többfordulós felvételi eljárásban választjuk ki azokat, akik részt vehetnek a légiforgalmi irányító képzésen.

Infógrafika a légiforgalmi irányítók kiválasztásának folyamatáról. (Forrás: HungaroControl)

1. kör: Regisztráció

  • Fényképes önéletrajz
  • Legalább középfokú iskolai végzettséget igazoló okirat adatai
  • Államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű bizonyítvány adatai

2 – 3. kör: FEAST képességfelmérő tesztek

A FEAST I teszt előtt személyesen, a tesztírás helyszínén ellenőrizzük, hogy a jelentkező rendelkezik-e legalább középfokú angol nyelvvizsgával és legalább középfokú végzettséget igazoló dokumentummal.

A kiválasztási eljárás második és harmadik körében a jelentkezők kognitív képességeit, angol nyelvtudását, valamint a légiforgalmi irányító munkakör ellátásához fontos személyiségjegyeket mérjük.

A teljesség igénye nélkül néhány kompetencia, melyeket a FEAST tesztek vizsgálnak: átfogó, logikus gondolkodásmód; gyors és hatékony döntéshozatal; megosztott figyelem; rövidtávú memória, térbeli orientáció, stb.

A fenti kognitív képességek és az angol nyelvtudás mérésére az Eurocontrol által kifejlesztett, Európa szerte alkalmazott, számítógép alapú FEAST teszteket (First European Air Traffic Controller Selection Test I-II) használjuk. A feladatok angol nyelven vannak és három részből épülnek fel: útmutató, gyakorló feladatok és példák, illetve maga a teszt, így az éles helyzet előtt van lehetőség átolvasni és gyakorolni a feladatokat. A FEAST tesztek sikeres elvégzéséhez elengedhetetlen a magabiztos középfokú angol nyelvtudás!

A jelentkezők számára a tesztelés nem jár költséggel, a tesztek anyagi terhét a HungaroControl viseli.

A FEAST tesztek időpontjáról és a fontos tudnivalókról minden érintettet az általa megadott e-mail címen keresztül előzetesen értesítünk.

További információk a FEAST tesztről: https://feast-info.eurocontrol.int/

4. kör: Személyes beszélgetés

Azok a jelentkezők, akik sikeresen teljesítették a FEAST I és II teszteket, részt vesznek egy rövid személyes interjún is. A beszélgetés célja annak a felmérése, hogy fennáll-e a jelentkezőnél olyan személyiség- vagy viselkedésbeli kockázat, mely nem teszi lehetővé a légiforgalmi irányító képzés megkezdését.

5. kör: Repülőorvosi vizsgálat

A kiválasztás következő lépése a repülőorvosi vizsgálat. Ez a kiválasztási lépés az egészségügyi alkalmasságot hivatott felmérni, amit szigorú feltételek és hatósági szabályok együttesen határoznak meg.

A HungaroControl által előzetesen egyeztetett időpontban kell a kb. 3-4 órát igénybe vevő repülőorvosi vizsgálaton megjelenni. Az alkalmassági vizsgálat és az arról kiállított igazolás díja jelenleg 70 000 Ft/fő. A vizsgálat díját számla ellenében visszafizeti a HungaroControl.

Alkalmas minősítés hiányában a jelentkező nem folytathatja a kiválasztást, illetve nem kezdheti meg a képzést. További részletek az orvosi vizsgálatról: https://repuloorvos.hu/

Alkalmasságot kizáró tényezőkről további tájékoztatás az alábbi linken érhető el (A 3. osztályú orvosi minősítésre vonatkozó részletes követelmények, 10. oldal).

Az orvosi vizsgálattal párhuzamosan zajlik egy büntetlen előéletet vizsgáló, a légiközlekedési hatóság által végrehajtott fokozott védelmi háttérellenőrzés, valamint a továbbjutó jelentkező kitölt majd egy magyar nyelvű személyiségtesztet is.

6. Assessment Center (AC)

A kiválasztás utolsó lépése az úgynevezett Assessment Center követi, ahol szociális (pl.: együttműködés, csapatmunka) és egyéb kompetenciákat (pl: stressztűrés) vizsgálunk. Egy AC napon 4 jelölt és 8 értékelő részvételével zajlik és körülbelül 6-7 órát vesz igénybe.

Az Assessment Centert követően meghozzuk a végső döntést arra vonatkozóan, hogy kik lesznek azok, akik megkezdhetik a légiforgalmi irányító képzést.

A légiforgalmi irányító képzés

A képzés helyszíne: A HungaroControl Zrt. képzési központja, illetve munkahelyei.

Cím: 1185 Budapest, Igló u. 33-35.

A képzés időtartama várhatóan 2 év.

A foglalkoztatás feltételei

A légiforgalmi irányító kiválasztási folyamatot sikeresen teljesítő, képzésre kiválasztott résztvevőket a tanfolyam kezdetétől határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatjuk, amelynek feltétele az Alkotmányvédelmi Hivatal által végzett háttérellenőrzésén való megfelelés. A munkaviszony fennállása alatt munkabért fizetünk, jelenlegi szabályozások alapján cafeteria juttatásra is jogosult a felvételt nyert jelölt.

A képzés napi időbeosztása

Az elméleti képzési szakaszban az oktatás heti 5 teljes napon folyik, órarendtől függően, általában 08.00-tól 16.00 óráig.

Munkát lehet vállalni mellette?

A munkavállalás nem tiltott, de azt javasoljuk, hogy az, aki részt vesz a képzésen, kizárólag a tanulmányaira koncentráljon, mert a hiányzási és vizsgaszabályok szigorúak, ezek megszegése esetén a hallgató kizárható a további képzésből.

Hiányzási szabályok

A hiányzás okát a hallgatónak minden esetben igazolnia kell. A tanulmányi szabályzatban meghatározott mértéket meghaladó késés vagy hiányzás a tanfolyamról való kizárást vonja maga után.

A képzésről röviden

A képzés négy fő részből áll:
Első év: alapító, jogosító és átmeneti képzés
Második év: munkahelyi gyakorlati képzés

Infógrafika

Szimulátor (mint a képzés meghatározó eleme)

A szimulátorban a képzés során a hallgatók a gyakorlatban alkalmazzák az elméleti tanfolyamon megszerzett ismereteket. Elsajátítják a légiforgalmi irányításhoz szükséges tudást, fejlesztik a szükséges képességeket, megismerkednek a szakmában általánosan használt gyakorlati megoldásokkal. Megtanulják kezelni a rádiótávbeszélő berendezést, valamint begyakorolják a rádiótávbeszélő kifejezések használatát. A haladó szimulátoros képzés során a hallgatók arra a részterületre és egységhez kapnak kiképzést, ahol munkahelyi képzésüket tölteni fogják.

Megismerkednek az egység felelősségi területéhez tartozó légtérrel, eljárásokkal, körzeti egyezményekkel. Ízelítőt kapnak az általánosan előforduló forgalomáramlásról, valamint megismerkedhetnek a leggyakrabban előforduló konfliktushelyzetekkel, gyakorolják azok megoldását.

Az elméleti és szimulátoros képzés, valamint az angol nyelvi követelmények sikeres teljesítését követően a hallgató jogosulttá válik a gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély megszerzésére.

Munkahelyi gyakorlat

A gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély birtokában a hallgatók további elméleti és szimulátoros gyakorlati képzésen vesznek részt, ezt követően a munkahelyi gyakorlattal folytatódik az oktatás. A munkahelyi gyakorlat a HungaroControl Zrt. irányítói munkahelyein történik. Az időbeosztás megegyezik a légiforgalmi irányítók munkarendjével, a jelenlegi gyakorlat szerinti 12-24-12-72 beosztással (a munkáltató a változtatás jogát fenntartja).

A képzés költségei és a képzés alatti juttatások

A HungaroControl Zrt. a képzés időtartamára tanulmányi szerződést köt a hallgatókkal, melyben a képzés költségeit átvállalja a hallgatóktól. A tanulmányi szerződésben a hallgató kötelezettséget vállal arra, hogy a tanfolyam elvégzését követően, a szakszolgálati engedély megszerzése után legalább 10 évig munkaviszonyban marad a HungaroControl Zrt.-nél. Amennyiben a hallgató önhibájából nem fejezi be a képzést (például igazolatlanul marad távol az órákról, nem jelenik meg a vizsgán) vagy a munkaviszonyát 10 éven belül megszakítja, a képzés addig felmerült költségeit, és egyéb ráfordításait időarányosan meg kell térítenie.

A képzés alatt a hallgatók alapbért kapnak. A képzés elején ennek mértéke br. 300.000 HUF/hó. Egy későbbi fázisban ez az összeg br. 350.000 HUF/hó-ra emelkedik. A munkahelyi gyakorlat alatt a gyakornok hallgató fizetése br. 400.000HUF/hó, illetve itt már megilleti a hallgatót műszakpótlék is, mely kb. 15-20%. A teljes képzés alatt jár cafeteria juttatás is, mely jelenleg br. 450.000 HUF/év.

Bővebben is érdekel a téma? Olvasd el cikkeinket!

Az ötgyermekes édesanya, aki a repülőgépeket irányítja

Krezinger-Lloyd Zita, a HungaroControl légiforgalmi irányítója beszélt arról, hogy az irányítói hivatás miként egyeztethető össze a gyermekvállalással és a családi élettel.

Már a képzésen felkészítik a kényszerhelyzetekre a légiforgalmi irányítókat

A rendkívüli helyzetekben is a lehető leggyorsabban kell meghozni a legjobb döntéseket: a kényszerhelyzetekről és az erre való felkészülésről beszélt Szabó Bálint körzeti légiforgalmi irányító az AIRportal.hu-nak.

Kereskedelmi pilótából tornyos légiforgalmi irányító: az élet tartogat meglepetéseket

Szanyi Imre közel tízéves pilótakarriert követően vágott bele a légiforgalmi irányító képzésbe, interjúnkban eddigi pályafutásáról és a nem mindennapi váltásról kérdeztük.

Győrei Tamás: Légiforgalmi irányítóként dolgozni a megvalósult álmom

Győrei Tamás 14 éves kora óta készült arra, hogy légiforgalmi irányító lehessen, a HungaroConrol távolkörzeti légiforgalmi irányítója és ATM képzési csoportvezetője mesélt hivatásáról, és jó tanácsot is adott az idén jelentkezőknek.

Kérdések és válaszok a légiforgalmi irányítók kiválasztásáról és képzéséről

A légiforgalmi irányítók kiválasztásával és képzésével kapcsolatban korábbi játékunkban számos kérdés érkezett, ezekre válaszolt Szépvölgyi-Perger Viktória, a HungaroControl HR és toborzási specialistája.

Leggyakoribb kérdések és válaszok a légiforgalmi irányítók képzéséről

Kérdések és válaszok, hasznos tippek a légiforgalmi irányítók kiválasztásával és a tanfolyammal kapcsolatban, mindenkinek, aki tervezi a jelentkezést, jelentkezett, vagy már sikeresen túl is van a folyamat első lépésein.

Gyermekkorom óta az álmaim hivatása a légiforgalmi irányítás

Miként lett egy fiatal balatonfüredi lánynak álmai hivatásává a légiforgalmi irányítás? Hogyan készült a kiválasztásra? Mi a legnagyobb kihívás a képzésen? Molnár Elizabet légiforgalmi irányító hallgatóval beszélgettünk.

Kihívások a Toronyban: növekvő forgalom, új technológiák, utánpótlásképzés

A repülőtéri légiforgalmi irányító szolgálat előtt álló kihívásokról a részleg vezetője, Petrovai Anna beszélt az AIRportal.hu-nak.

Újdonságok a légiforgalmi irányítók kiválasztási folyamatában

Balogh János, a HungaroControl szervezetfejlesztő munkatársa a légiforgalmi irányítók kiválasztási folyamatának lépéseiről és újdonságairól beszélt az AIRportalnak, valamint adott néhány jótanácsot is a jelölteknek.

Kihívások az irányítóképzésben: felkészülés a növekvő forgalomra és a Z-generációra

Egyre nagyobb és összetettebb forgalomra kell felkészíteni a jövő légiforgalmi irányítóit, a tanfolyamra egyre többen kerülnek be a Z-generáció tagjai közül - a szakemberek ennek megfelelően fejlesztik az irányítóképzés módszertanát, tananyagát.

Tudtad-e? Tények és tévhitek a légiforgalmi irányításról

A légiforgalmi irányítás szakmai, technikai és emberi oldaláról Kovacsics Tamás, a HungaroControl Zrt. körzeti irányítási osztályvezetője nyilatkozott az AIRportalnak, és segített eloszlatni a szakmáról a köztudatban élő, leggyakoribb tévhiteket is.

A légiforgalmi irányítóknak munkájuk minden percében a maximumot kell nyújtani

Az irányítók számára biztosított kiemelkedően jó munkakörnyezet és a jó csapat fontos részét képezik annak, hogy az irányítók a legmagasabb szinten végezhessék a feladataikat. Pillantsunk bele az irányítók különleges életvitelébe és mindennapjaiba.

Legyél légiforgalmi irányító, ez a közeg garantáltan magával ragad!

Tavaly két légiforgalmi irányító hallgatóval beszélgettünk az irányítók kiválasztásáról és képzéséről. Ma már mindketten a munkateremben dolgoznak, most ismét felkerestük őket, hogy beszéljenek tapasztalataikról és a fiatal légiforgalmi irányítók életéről.

Így dolgozhatsz a világ legjobb munkahelyén

Gergely Csabát, a HungaroControl repülőtéri légiforgalmi irányítói szolgálatának osztályvezetőjét kérdeztük a tornyos légiforgalmi irányítói munkáról.

Így választják ki a jövő légiforgalmi irányítóit

A légiforgalmi irányító hivatást az egyik legnehezebb és legizgalmasabb munkának tartják, nem véletlen, hogy a képzésre jelentkezők is komoly szűrőkön esnek át.

Légy a repülők karmestere, soha nem fogod megbánni!

Hargitai Tamás, a HC légiforgalmi irányító oktatásért felelős szakértője 37 évig dolgozott irányítóként. Minden az irányító-képzésről és életpályáról.

A légiforgalmi irányító felvételiről és képzésről első kézből!

Két légiforgalmi irányító hallgatót kértünk fel, hogy osszák meg tapasztalataikat, tanácsaikat az irányítók kiválasztási folyamatáról és a két éves képzésről.

A légiforgalmi irányítók minden napja egy újabb kihívás

A magyar légiforgalmi irányítók között évről évre több nő dolgozik, egy frissen végzett irányító hölggyel, Földváry Annával beszélgettünk álmai hivatásáról.

Újabb tornyos légiforgalmi irányító képzés indul 2017. májusában

Gergely Csaba, a HungaroControl osztályvezetője érdekes részleteket árult el miért vált szükségessé újabb tornyos irányítók képzése.

EPC: Célunk, hogy minden hallgatónkból irányító váljon

A légiforgalmi irányító képzésről és a hallgatókra váró kihívásokról az Entry Point Central (EPC) tanfolyamvezetőjével, Orbán Miklóssal beszélgettünk.

Légiforgalmi irányítóként dolgozni a csúcsok csúcsa

A folyamatosan megújuló légiforgalmi irányítói szakmáról, a hivatás szépségeiről Bakos József, a HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője adott interjút.

Út a szakszóig: Interjú Hirling Zsolt légiforgalmi irányítóval

Interjú Hirling Zsolttal, a HungaroControl frissen végzett légiforgalmi irányítójával a kiválasztásról, a tanfolyamról és egy ifjú irányító mindennapjairól.
Translate »