Leméri utasai súlyát a Finnair, mielőtt beszállnának a gépbe. Mindez nem fogyási technikák miatt van és nem is az elhízottak diszkriminálásáról szól, a Finnair így akarja csökkenteni üzemelési költségeit.

Folyamat persze áttételes. A légitársaságok a súlypontszámításhoz, illetve a megfelelő üzemanyag mennyiségének kiszámításához súlyadatokat használnak fel. Ezek azonban soha nem az aktuális súlyadatok, mivel ilyenek nem állnak rendelkezésre.

Minden számításhoz az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) által megadott átlag adattal számolnak. E szerint egy felnőtt férfira 84,5, egy nőre 66,5, 12 éven aluli gyermekre pedig 30,7 kilogrammot számolnak.

Fotó: Airbus Industries

Ezek az adatok viszont elavultak, nyolc évesek. Ezért a Finnair úgy döntött, saját kezébe veszi a dolgokat, és maga fogja lemérni járatain az utasok súlyát, és ezekkel az adatokkal fog dolgozni a jövőben.

A méricskélés az utasfelvételi pultoknál történik Helsinki-Vantaa repülőtéren, és természetesen önkéntes. Eddig 180 utas jelentkezett, a légitársaság azonban kétezer utas súlyára kíváncsi, hogy megfelelő részletességű és mélységű adatokat tudjon felhasználni.

Az adatokra azért van szüksége a légitársaságnak, hogy pontosabb számításokat tudjon végezni, és így, reményeik szerint az üzemelés költéségét is képesek lesznek csökkenteni, mivel az eddig használt adatok nem veszik figyelembe a szezonalitást. Télen sokkal többre jön ki egy utas tömege a vastagabb öltözék miatt.

Nem a Finnair az első, amelyik saját maga kezdte el méricskélni az utasokat, a Telegraph szerint tavaly októberben a Hawaiian Airlines is csinált már ilyet, miután kiderült, hogy egyes járatai sokkal több üzemanyag felhasználásával repülnek, mint kéne.