Újabb jelét adta az Etihad annak, hogy valamit nincs rendben a társaság pénzügyi helyzetével, a Reuters úgy tudja, tárgyalásokat kezdeményeztek a Boeinggel arról, hogy visszamondják, vagy legalább is késleltessék a 2016-ban megrendelt 777X-eket.

A hírügynökség az ügyet jól ismerő forrásaitól arról kapott információt, hogy az Etihad a 2016-os, 2 milliárd dolláros veszteség utáni reorganizációban a géprendeléseihez is hozzányúl, ezért a korábban megrendelt 25 darab Boeing 777X-ről szóló megállapodást is módosítani szeretnék.

A tárgyalások még zajlanak a gyártóval, úgy tudni, hogy az Etihad később szeretné átvenni a gépek nagyobb részét, de néhány vételétől el is szeretne állni, mivel a menedzsment úgy gondolja, hogy nincs szüksége mindegyik példányra.

A lemondásért hajlandóak kötbért is fizetni a Boeingnek, ha ezzel elkerülhetik a jövőbeni túlkapacitás miatt felmerülő, folyamatosan felmerülő veszteségeket.

A lépés azért is fájhat az Etihadnak, mert jelen állás szerint az abu dzabi székhelyű cég a 406-székes 9-es verzió indító légitársasága, várhatóan 2020-ban száll fel az első példány kereskedelmi járaton.

Az arabok azonban a Boeingnek is fejfájást okoznak, mert ezzel a lépéssel pont a legelső gyártási slotok esnének ki, amelyre nehezebb vevőt találni.

Az ekkora méretű gépekre még kéthajtóműves kivitelben is viszonylag alacsony az érdeklődés.

A darabonként 426 millió dollárért kínált gépből a Boeing hét légitársaságnak (Lufthansa, Etihad, Emirates, Qatar Airways, ANA, Cathay Pacific és Singapore Airlines) eddig 326 példány gyártására kapott megbízást, a legtöbbet, 150-et az Emirates rendelt a típusból.

Az Etihad legfrissebb jelentése szerint a társaság a március 31-ével végződött pénzügyi évben 1,52 milliárd dollár adózás utáni veszteséget könyvelt el. Ennek okaként a magasabb kerozinárakat, az alacsonyabb utasforgalmat, illetve az airberlin és az Alitalia elvesztése miatt bekövetkezett piacvesztést jeltölték meg.

Az Etihad reorganizációs tervének végrehajtása számos kellemetlen lépést tartalmaz a légitársaságra nézve: járatokat szüntetnek meg, vagy csökkentik a frekvenciát, illetve úgy vezetnek ki a flottából egyes gépeket, hogy nem pótolják őket, ezzel csökkentve az üzemméretet.

A légitársaság azonban a géprendeléseihez is hozzányúlhat, emiatt a gyártók is elkezdtek aggódni. Az Airbus és a Boeing felé is nagyjából 80 gépes rendelésállománnyal bír a cég, ezek többsége ráadásul szélestörzsű gép
.