A nagy légiipari cégek kisebb megbotlásával némi levegőhöz jutottak a kis cégek, így nagyobb árbevételre és profitra tudtak szert tenni 2016-ban – derül ki a Flightglobal legfrissebb jelentéséből.

Elemzésében a szaklap rámutatott, hogy 2016-ban az ipar két legnagyobb résztvevője, a Boeing és az Airbus is rosszabb évet zárt pénzügyileg, mint egy évvel korábban. A Boeing értékesítésből származó bevétele 1,6 százalékot, profitja 5,4 százalékot csökkent, az Airbus pedig éppen fent tudta magát tartani a bevételeket illetően, de profitja az A400M projekt miatt 44 százalékkal csökkent az előző évihez képest.

Mindez arra volt jó, hogy a kicsik némi levegőhöz jutottak, bár trendfordulóról azért nem lehet beszélni. A szektorban a 80/20 arány a mérvadó, vagyis a piaci bevételek 80 százalékát a 20 legnagyobb cég tudhatta magáénak. Ez az átlag azonban 2016-ban a nagyok visszaesése miatt némileg módosult: a 20 legnagyobb árbevételű társaság a teljes piaci bevétel 76,2, a profit 78 százalékát fedte le.

Fotó: Airbus Industries

A nyertesek között említhető a hadiipari projektjeiről híres Lockheed Martin, amely 18 százalékkal növelte profitját. Bár ehhez szükség volt a Sikorsky felvásárlásához is.

A Flightglobal összeállította a bevétel alapján száz legnagyobb légiipari társaságot is, amelynek első három helyén sorrendben a Boeing, az Airbus és a Lockheed Martin található. A 10-es listára utánuk sorrendben a United technologies, a GE, a Northrop Grumman, a Raytheon, a Safran, a BAE Systems, és a korábban Finmeccanica néven futó olasz társaság, a Leonardo fért fel.

Új belépő csak egy van, a francia olajvállalat, a Total leányvállalata, a Hutchinson, amely a brit Ultra Electronics helyébe léptek.

 

 

 

 

 

A tulajdonosi mozgások, akvizíciók, konszolidáció elkerülték az ipart, két nagyobb üzlet volt, amely némileg megmozgatta a szereplőket: a Safran felvásárolta a kabinberendezéseket gyártó – illetve leginkább nem, vagy késve gyártó  – Zodiac-ot, a Rockwell Collins pedig a B/E Aerospace-t vette meg és vonta saját érdekkeltségei körébe.

A Flightglobal cikkében megemlítette, hogy évek óta téma a szektor racionalizálása, főként a repülőgépek strukturális elemeit gyártó társaságok, és az ő beszállítóik között. Bár korábban volt már példa arra, hogy ebben a szegmensben egy nagyobb társaság felvásárolta kisebb versenytársát, de arra egyelőre nincsenek jelek, hogy beszállítói láncolatban ezek a racionalizációk megjelennek-e.